Pekka Töpöhäntä ympäristökasvattajana : kirjallisuuden sisältämä ympäristökasvatusaines Turun päivähoitoyksiköissä
Heinonen, Hannele (2014)
Heinonen, Hannele
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403213372
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin Turun päivähoitoyksiköiden käyttämän kirjallisuuden soveltuvuutta
lasten ympäristökasvatukseen ja kestävän kehityksen kasvatukseen. Menetelminä olivat kysely,
kirjallisuuden analyysi ja laadullinen sana-analyysi. Kysely Turun päivähoitoyksiköille toimi
esiselvityksenä, jonka avulla kartoitettiin Turun varhaiskasvatuksessa eniten luettua
kirjallisuutta. Päivähoitoyksiköiden luetuimmat kirjat toimivat tutkimuksen pääaineistona.
Lopulliseen analyysiin valittiin 14 kirjaa.
Tutkimusongelma esitettiin aineistolle teoriaosuudessa esitellyn ympäristökasvatuksen ja
ympäristöherkkyyden teorian pohjalta. Kysyttiin, minkälaisia kasvatustehtäviä valitut lastenkirjat
täyttävät ja minkälaisia arvoja ja asenteita niissä välitetään lapsille. Erityisesti pohdittiin
ympäristöherkkyyden muodostumista kirjojen kautta. Tulkinnat kirjojen sisällöstä perusteltiin
juonta ja tekstiä lainaten ja sanojen luokka-analyysiä käyttäen. Kirjoista poimittiin sanoja neljään
eri teemaluokkaan, joita olivat sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen sisällön
ulottuvuus.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tutkittavista kirjoista löytyi enemmän eläytymiseen
kannustavia piirteitä kuin opetuksellisia piirteitä. Kirjat herättivät ympäristöherkkyyttä siis
ennemmin luonnon kokemisen ja kuvailun kautta kuin suorasanaisesti opettaen. Tietyt teemat
esiintyivät enemmän yhdessä kuin toiset: sosiaalinen ja ekologinen ulottuvuus olivat molemmat
voimakkaasti edustettuina useassa kirjassa, samoin ekologinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Ekologinen ulottuvuus oli kirjoissa yleisimmin hallitseva teema. Kaikissa kirjoissa oli kestävän
kehityksen kasvatuksen kannalta soveltuvia aineksia. Erityisesti ympäristöherkkyyttä
herättäviksi kirjoiksi aineiston kirjoista todettiin muun muassa Muumi-kirjat ”Vaarallinen matka”
ja ”Hyvää yötä, Muumipeikko”.
lasten ympäristökasvatukseen ja kestävän kehityksen kasvatukseen. Menetelminä olivat kysely,
kirjallisuuden analyysi ja laadullinen sana-analyysi. Kysely Turun päivähoitoyksiköille toimi
esiselvityksenä, jonka avulla kartoitettiin Turun varhaiskasvatuksessa eniten luettua
kirjallisuutta. Päivähoitoyksiköiden luetuimmat kirjat toimivat tutkimuksen pääaineistona.
Lopulliseen analyysiin valittiin 14 kirjaa.
Tutkimusongelma esitettiin aineistolle teoriaosuudessa esitellyn ympäristökasvatuksen ja
ympäristöherkkyyden teorian pohjalta. Kysyttiin, minkälaisia kasvatustehtäviä valitut lastenkirjat
täyttävät ja minkälaisia arvoja ja asenteita niissä välitetään lapsille. Erityisesti pohdittiin
ympäristöherkkyyden muodostumista kirjojen kautta. Tulkinnat kirjojen sisällöstä perusteltiin
juonta ja tekstiä lainaten ja sanojen luokka-analyysiä käyttäen. Kirjoista poimittiin sanoja neljään
eri teemaluokkaan, joita olivat sosiaalinen, ekologinen, taloudellinen ja kulttuurinen sisällön
ulottuvuus.
Tutkimuksessa saatiin selville, että tutkittavista kirjoista löytyi enemmän eläytymiseen
kannustavia piirteitä kuin opetuksellisia piirteitä. Kirjat herättivät ympäristöherkkyyttä siis
ennemmin luonnon kokemisen ja kuvailun kautta kuin suorasanaisesti opettaen. Tietyt teemat
esiintyivät enemmän yhdessä kuin toiset: sosiaalinen ja ekologinen ulottuvuus olivat molemmat
voimakkaasti edustettuina useassa kirjassa, samoin ekologinen ja kulttuurinen ulottuvuus.
Ekologinen ulottuvuus oli kirjoissa yleisimmin hallitseva teema. Kaikissa kirjoissa oli kestävän
kehityksen kasvatuksen kannalta soveltuvia aineksia. Erityisesti ympäristöherkkyyttä
herättäviksi kirjoiksi aineiston kirjoista todettiin muun muassa Muumi-kirjat ”Vaarallinen matka”
ja ”Hyvää yötä, Muumipeikko”.