Strategian jalkauttamisen varmistaminen myyntiorganisaatiossa
Pursila, Juha; Pursila, Mika (2014)
Pursila, Juha
Pursila, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403203364
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kuinka yritys varmistaa strategian onnistuneen jalkautumisen myyntiorganisaatiossa. Työn tavoitteena on tuottaa uusia ideoita ja näkökulmia strategian jalkautumisen varmistamiseksi.
Strategian kunnollinen jalkautus on yritysjohdon suurimpia haasteita. Yrityksen strategian ja tavoitteiden tulee olla inspiroivia. Strategiaa johdettaessa tulee keskittyä erityisesti kolmeen osa-alueeseen: henkilöstöön, asiakkaisiin ja asiakaspalvelumalleihin. Yritysten tulee tuntea toimintaympäristönsä kunnolla ja analysoida omaa toimintaa suhteessa muihin toimijoihin. Asiakkaan määrittelemässä viitekehyksessä tulee toimia asiakkaan ehdoin ja on nähtävä mahdollisuudet tässä rajatussa ympäristössä. Uudet tietotekniset järjestelmät muuttavat liiketoimintaympäristöä. Omien ja asiakkaan järjestelmien ymmärtäminen ja tehokas hyödyntäminen avaavat uusia mahdollisuuksia. Markkinoilta saadut tiedot on pystyttävä nopeasti analysoimaan ja siirtämään osaksi päivittäistä toimintaa.
Kaksi eniten strategian jalkauttamisen onnistumiseen vaikuttavaa asiaa ovat avoimuus sekä henkilöstön sitoutuminen, tämän vuoksi yrityksen kulttuurilla on suuri merkitys. Yrityksen johdon tulee kertoa strategian ydinajatus, suunta ja kehittämisen painopisteet selkeästi ja kiteytetysti. Yritysten tulee myös panostaa tiimityöskentelymallien kehitykseen sekä työntekijöiden itsensä johtamistaitoihin. Yritysten tulee luoda selkeät strategiaa tukevat tavoitteet, mittarit ja raportointimallit. Tulokset analysoidaan ja tuloksista tulee antaa rakentava palaute. Strategiaa on markkinoitava myös asiakkaan suuntaan.
Palvelumallien toimivuutta pitää tutkia säännöllisesti ja muokata niitä tarvittaessa. Toimintojen laatua pitää kehittää koko ajan tavanomaisesta kohti erinomaista. Johtamisen tavoitteena tulisi olla organisaation suorituskyvyn kasvattaminen. Strategian jalkautustyö vaatii reilusti aikaa, johdon sitoutumista ja omalla esimerkillä johtamista. Kun strategia on implementoitunut päivittäiseen työskentelyyn ja se tuottaa halutunlaista tulosta, on strategia tällöin jalkautunut onnistuneesti.
Strategian kunnollinen jalkautus on yritysjohdon suurimpia haasteita. Yrityksen strategian ja tavoitteiden tulee olla inspiroivia. Strategiaa johdettaessa tulee keskittyä erityisesti kolmeen osa-alueeseen: henkilöstöön, asiakkaisiin ja asiakaspalvelumalleihin. Yritysten tulee tuntea toimintaympäristönsä kunnolla ja analysoida omaa toimintaa suhteessa muihin toimijoihin. Asiakkaan määrittelemässä viitekehyksessä tulee toimia asiakkaan ehdoin ja on nähtävä mahdollisuudet tässä rajatussa ympäristössä. Uudet tietotekniset järjestelmät muuttavat liiketoimintaympäristöä. Omien ja asiakkaan järjestelmien ymmärtäminen ja tehokas hyödyntäminen avaavat uusia mahdollisuuksia. Markkinoilta saadut tiedot on pystyttävä nopeasti analysoimaan ja siirtämään osaksi päivittäistä toimintaa.
Kaksi eniten strategian jalkauttamisen onnistumiseen vaikuttavaa asiaa ovat avoimuus sekä henkilöstön sitoutuminen, tämän vuoksi yrityksen kulttuurilla on suuri merkitys. Yrityksen johdon tulee kertoa strategian ydinajatus, suunta ja kehittämisen painopisteet selkeästi ja kiteytetysti. Yritysten tulee myös panostaa tiimityöskentelymallien kehitykseen sekä työntekijöiden itsensä johtamistaitoihin. Yritysten tulee luoda selkeät strategiaa tukevat tavoitteet, mittarit ja raportointimallit. Tulokset analysoidaan ja tuloksista tulee antaa rakentava palaute. Strategiaa on markkinoitava myös asiakkaan suuntaan.
Palvelumallien toimivuutta pitää tutkia säännöllisesti ja muokata niitä tarvittaessa. Toimintojen laatua pitää kehittää koko ajan tavanomaisesta kohti erinomaista. Johtamisen tavoitteena tulisi olla organisaation suorituskyvyn kasvattaminen. Strategian jalkautustyö vaatii reilusti aikaa, johdon sitoutumista ja omalla esimerkillä johtamista. Kun strategia on implementoitunut päivittäiseen työskentelyyn ja se tuottaa halutunlaista tulosta, on strategia tällöin jalkautunut onnistuneesti.