ASIAKASTYYTYVÄISYYS PUOLANKAJÄRVI CAMPING -LOMAKYLÄSSÄ
Korhonen, Kirsi (2009)
Korhonen, Kirsi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291708
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Puolankajärvi camping -lomakylän asiakastyytyväisyystutkimusta joka toteutettiin kesällä
2008. Kysely ajoittui kesä-elokuulle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka tyytyväisiä yrityksen asiakkaat
ovat majoitukseen ja muihin yrityksen tarjoamiin palveluihin. Tarve tutkimuksen toteuttamiselle tuli ajankohtaiseksi
kun huomattiin, että vastaavanlaista kyselyä ei ole yrityksessä vielä tehty. Asiakastyytyväisyystutkimuksen
avulla yrittäjä voi kehittää liiketoimintaansa parempaan ja laadukkaampaan suuntaan, koska siinä ilmenee
myös asiakkaiden kaipaamat kehittämisehdotukset, jotka yrittäjä voi tulevaisuudessa halutessaan toteuttaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi pääosin asiakastyytyväisyyteen ja palvelun laatuun. Tutkimustyö toteutettiin
119 vastatun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelman ja Microsoft
Excel-ohjelman avulla.
Tuloksista voi hyvin selvästi päätellä että asiakkaat olivat tyytyväisiä Puolankajärvi camping -lomakylän tarjoamiin
palveluihin. Paljon kiitosta saatiin hyvästä ja vieraanvaraisesta palvelusta.
Kaivattuja kehittämisehdotuksia saatiin paljon ja yrittäjän kannalta ne ovatkin arvokkaita liiketoiminnan kehittämistä
ajatellen. Jos kehittämisehdotuksia tulevaisuudessa toteutetaan, on tärkeää että asiakastyytyväisyystutkimus
tehdään sen jälkeen uudestaan. Uuden tutkimuksen avulla voidaan vertailla ollaanko kehityksessä menossa parempaan
vai huonompaan suuntaan.
2008. Kysely ajoittui kesä-elokuulle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka tyytyväisiä yrityksen asiakkaat
ovat majoitukseen ja muihin yrityksen tarjoamiin palveluihin. Tarve tutkimuksen toteuttamiselle tuli ajankohtaiseksi
kun huomattiin, että vastaavanlaista kyselyä ei ole yrityksessä vielä tehty. Asiakastyytyväisyystutkimuksen
avulla yrittäjä voi kehittää liiketoimintaansa parempaan ja laadukkaampaan suuntaan, koska siinä ilmenee
myös asiakkaiden kaipaamat kehittämisehdotukset, jotka yrittäjä voi tulevaisuudessa halutessaan toteuttaa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyi pääosin asiakastyytyväisyyteen ja palvelun laatuun. Tutkimustyö toteutettiin
119 vastatun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelman ja Microsoft
Excel-ohjelman avulla.
Tuloksista voi hyvin selvästi päätellä että asiakkaat olivat tyytyväisiä Puolankajärvi camping -lomakylän tarjoamiin
palveluihin. Paljon kiitosta saatiin hyvästä ja vieraanvaraisesta palvelusta.
Kaivattuja kehittämisehdotuksia saatiin paljon ja yrittäjän kannalta ne ovatkin arvokkaita liiketoiminnan kehittämistä
ajatellen. Jos kehittämisehdotuksia tulevaisuudessa toteutetaan, on tärkeää että asiakastyytyväisyystutkimus
tehdään sen jälkeen uudestaan. Uuden tutkimuksen avulla voidaan vertailla ollaanko kehityksessä menossa parempaan
vai huonompaan suuntaan.