Maatilamatkailuyrityksen liiketoimintasuunnitelma
Kurtti, Anna-Maaria (2006)
Kurtti, Anna-Maaria
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001291701
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan liiketoimintasuunnitelman laatimista maatilamatkailuyrityksen perustamisen näkökulmasta. Työssä syvennytään tarkastelemaan liiketoimintasuunnitelman eri osa-alueiden tärkeyttä ja tarkoituksenmukaisuutta. Liiketoimintasuunnitelman kautta perehdytään tarkastelemaan maaseutumatkailuyrityksen perustamisen edellytyksiä kainuulaisen Puolangan kunnan pienelle syrjäkylälle Puolangalle. Rahoitusosiossa käsitellään alkavan maaseutumatkailuyrityksen rahoituksen osa-alueita ja –lähteitä.
Motiivina yrityksen perustamiselle noin 3 400 asukkaan muuttotappiokuntaan on ennen kaikkea halu työllistää itsensä ja mahdollistaa näin asuminen sekä toimeentuleminen yrittäjäksi aikovan kotikylällä. Vahvoja motiiveja ovat myös Suolijärven kylän maiseman ja monimuotoisen luonnon tarjoamat hyvät puitteet harjoittaa matkailuelinkeinoa sekä yrittäjäksi aikovan matkailualan kattava koulutus. Suurimmiksi haasteiksi nousevat Puolangan ja ennen kaikkea Suolijärvenkylän syrjäinen sijainti ja pitkät välimatkat. Markkinointiviestinnän onnistuminen noussee myös merkittäväksi haasteeksi: kuinka tavoittaa oikea segmentti kustannustehokkaasti ja saada heidät myös ostamaan.
Maaseutumatkailuelinkeinoa tarkastelevassa luvussa perehdytään alan teoriaan ja tutkimuksiin. Luvussa kolme syvennytään liiketoiminnan suunnitelmallisuuden tärkeyden kautta kirjallisen liiketoiminnan suunnittelun eri osa-alueiden teoriaan. Neljännessä luvussa käsitellään yrityksen rahoitusmahdollisuuksia ja yritysrahoittamisen teoriaa. Luvussa viisi on saatettu paperiversioksi yrittäjyyttä suunnittelevan henkilön ajatukset siitä, millainen hänen perutamansa yritys tulee olemaan. Luvussa käsitellään myös Suolijärven kylää matkailullisesta näkökulmasta.
Tässä opinnäytteessä ei ole tehty kvalitatiivista tai kvantitatiivista tutkimusta. Työtä voisi luonnehtia kirjoituspöytätutkimukseksi. Toisaalta työ on tuotoksellinen opinnäytetyö, syntyyhän prosessissa tuotoksena suunnitteilla olevan yrityksen liiketoimintasuunnitelma.
Motiivina yrityksen perustamiselle noin 3 400 asukkaan muuttotappiokuntaan on ennen kaikkea halu työllistää itsensä ja mahdollistaa näin asuminen sekä toimeentuleminen yrittäjäksi aikovan kotikylällä. Vahvoja motiiveja ovat myös Suolijärven kylän maiseman ja monimuotoisen luonnon tarjoamat hyvät puitteet harjoittaa matkailuelinkeinoa sekä yrittäjäksi aikovan matkailualan kattava koulutus. Suurimmiksi haasteiksi nousevat Puolangan ja ennen kaikkea Suolijärvenkylän syrjäinen sijainti ja pitkät välimatkat. Markkinointiviestinnän onnistuminen noussee myös merkittäväksi haasteeksi: kuinka tavoittaa oikea segmentti kustannustehokkaasti ja saada heidät myös ostamaan.
Maaseutumatkailuelinkeinoa tarkastelevassa luvussa perehdytään alan teoriaan ja tutkimuksiin. Luvussa kolme syvennytään liiketoiminnan suunnitelmallisuuden tärkeyden kautta kirjallisen liiketoiminnan suunnittelun eri osa-alueiden teoriaan. Neljännessä luvussa käsitellään yrityksen rahoitusmahdollisuuksia ja yritysrahoittamisen teoriaa. Luvussa viisi on saatettu paperiversioksi yrittäjyyttä suunnittelevan henkilön ajatukset siitä, millainen hänen perutamansa yritys tulee olemaan. Luvussa käsitellään myös Suolijärven kylää matkailullisesta näkökulmasta.
Tässä opinnäytteessä ei ole tehty kvalitatiivista tai kvantitatiivista tutkimusta. Työtä voisi luonnehtia kirjoituspöytätutkimukseksi. Toisaalta työ on tuotoksellinen opinnäytetyö, syntyyhän prosessissa tuotoksena suunnitteilla olevan yrityksen liiketoimintasuunnitelma.