Työnohjausjärjestelmän uuden version käyttöönotto, käyttö ja käytettävyys tutkimus
Heikkilä, Sari; Sääskilahti, Teressa (2010)
Heikkilä, Sari
Sääskilahti, Teressa
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001281696
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee vuonna 2008 käyttöönotetun ITSM 7 -työnohjausjärjestelmän käyttöönottoon ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia ja kehittämiskohteita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa työnohjausjärjestelmän käyttöön, käytettävyyteen ja käyttöönottoon liittyvistä mielipiteistä kyselytutkimuksen perusteella.
Halusimme selvittää, miten kyseisen järjestelmän käyttöönotto oli onnistunut, oliko koulutus ollut riittävää ja tunsivatko käyttäjät järjestelmän mielestään riittävän hyvin työtehtäviensä kannalta. Halusimme myös selvittää onko järjestelmän käytettävyys käyttäjän kannalta hyvä ja onko uuden järjestelmän käyttöönotto vaikuttanut heidän työtapoihinsa. Käyttöönotettu järjestelmän toiminta perustuu ITIL-prosessimalliin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja vastaajien piiriin kuului 103 henkilöä.
Opinnäytetyössä toteuttamamme kyselyn tulosten perusteella toivomme olevan mahdollista parantaa tulevaisuudessa tapahtuvien uusien järjestelmien käyttöönottoprosessia. Tekemämme kyselytutkimuksen tuloksista saamiemme vastausten perusteella saimme mielipiteitä ja kehittämisideoita, joiden uskomme auttavan järjestelmän kouluttajia ja ylläpitäjiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa työnohjausjärjestelmän käyttöön, käytettävyyteen ja käyttöönottoon liittyvistä mielipiteistä kyselytutkimuksen perusteella.
Halusimme selvittää, miten kyseisen järjestelmän käyttöönotto oli onnistunut, oliko koulutus ollut riittävää ja tunsivatko käyttäjät järjestelmän mielestään riittävän hyvin työtehtäviensä kannalta. Halusimme myös selvittää onko järjestelmän käytettävyys käyttäjän kannalta hyvä ja onko uuden järjestelmän käyttöönotto vaikuttanut heidän työtapoihinsa. Käyttöönotettu järjestelmän toiminta perustuu ITIL-prosessimalliin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena ja vastaajien piiriin kuului 103 henkilöä.
Opinnäytetyössä toteuttamamme kyselyn tulosten perusteella toivomme olevan mahdollista parantaa tulevaisuudessa tapahtuvien uusien järjestelmien käyttöönottoprosessia. Tekemämme kyselytutkimuksen tuloksista saamiemme vastausten perusteella saimme mielipiteitä ja kehittämisideoita, joiden uskomme auttavan järjestelmän kouluttajia ja ylläpitäjiä.