Vastuullinen finanssiala : Yhteiskuntavastuuraportointi maineenhallinnan ja työnantajakuvan tukena pankki- ja vakuutusalan yrityksissä
Mikkola, Päivi (2009)
Mikkola, Päivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001171322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001171322
Tiivistelmä
Finanssialan toimijoilla on tärkeä rooli yhteiskuntavastuupolitiikan noudattamisessa kaikessa toiminnassaan. Pankeilta ja vakuutusyhtiöiltä edellytetään hyvänä esimerkkinä olemista. Kansainvälisten pankkikriisien myötä tämä vaatimus on kasvanut. Ala haluaa rohkaista sidosryhmiään vastuulliseen toimintaan. Suomessa pankkien ja vakuutusyhtiöiden edunvalvontayhteisönä toimii Finanssialan Keskusliitto, jonka toimeksiannon pohjalta tämä työ toteutettiin.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve saada tietoa alan yhteiskuntavastuuraportoinnin nykytilasta, vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva Suomen finanssialan yhteiskuntavastuuta koskevan raportoinnin nykytilasta sekä antaa ehdotuksia raportoinnin viestinnällisyyden ja puhuttelevuuden kehittämiseksi kohderyhmät, erityisesti potentiaaliset työnhakijat, huomioon ottaen. Lisäksi työn tarkoituksena on toimia tiedonlähteenä yhteiskuntavastuuraportoijille.
Opinnäytetyössä keskityttiin analysoimaan, miten Finanssialan Keskusliiton jäsenyhdistykset viestivät raportoinneissaan yhteiskuntavastuustaan. Raportteja analysoitaessa selvitettiin niiden muotoa, kohderyhmiä, saatavuutta, sisältöä ja viestinnällisyyttä sekä niiden vaikutusta työnantajakuvaan ja maineeseen.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan valikoitui määriteltyjen kriteerien mukaan 13 yrityksen yhteiskuntavastuuraportit. Vastuuraporttien tuli olla yritysten kotisivuilla, jotka ovat usein myös potentiaalisten työnhakijoiden tiedonhakupaikka. Tutkittavia raportteja tutkittiin kvalitatiivista lähilukumenetelmää soveltaen teoriatiedon pohjalta rakennetun analysointikriteeristön avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että suomalaisten yritysten yhteiskuntavastuusta raportoiminen on sisällöllisesti ja laajuudeltaan hyvin vaihtelevaa. Parhaimmillaan raportointi on kuitenkin yhtä laadukasta kuin kansainvälisissä, palkituissa yrityksissä. Useat raportit onnistuivat jo puhuttelemaan potentiaalista työnhakijaa ja toimivat myös maineenhallinnan välineinä. Raportoinnissa kuvataan varsin kattavasti raportointikauden tapahtumia. Tulevaisuuden ennakointi jää raporteissa sen sijaan melko vähäiseksi.
Opinnäytetyö on johtanut uusien opinnäytetöiden käynnistymiseen HAAGA–HELIA ammattikorkeakoulussa yhteistyössä Finanssialan Keskusliiton kanssa.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli toimeksiantajan tarve saada tietoa alan yhteiskuntavastuuraportoinnin nykytilasta, vahvuuksista ja kehittämiskohteista. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kokonaiskuva Suomen finanssialan yhteiskuntavastuuta koskevan raportoinnin nykytilasta sekä antaa ehdotuksia raportoinnin viestinnällisyyden ja puhuttelevuuden kehittämiseksi kohderyhmät, erityisesti potentiaaliset työnhakijat, huomioon ottaen. Lisäksi työn tarkoituksena on toimia tiedonlähteenä yhteiskuntavastuuraportoijille.
Opinnäytetyössä keskityttiin analysoimaan, miten Finanssialan Keskusliiton jäsenyhdistykset viestivät raportoinneissaan yhteiskuntavastuustaan. Raportteja analysoitaessa selvitettiin niiden muotoa, kohderyhmiä, saatavuutta, sisältöä ja viestinnällisyyttä sekä niiden vaikutusta työnantajakuvaan ja maineeseen.
Opinnäytetyön empiiriseen osaan valikoitui määriteltyjen kriteerien mukaan 13 yrityksen yhteiskuntavastuuraportit. Vastuuraporttien tuli olla yritysten kotisivuilla, jotka ovat usein myös potentiaalisten työnhakijoiden tiedonhakupaikka. Tutkittavia raportteja tutkittiin kvalitatiivista lähilukumenetelmää soveltaen teoriatiedon pohjalta rakennetun analysointikriteeristön avulla.
Tutkimuksessa havaittiin, että suomalaisten yritysten yhteiskuntavastuusta raportoiminen on sisällöllisesti ja laajuudeltaan hyvin vaihtelevaa. Parhaimmillaan raportointi on kuitenkin yhtä laadukasta kuin kansainvälisissä, palkituissa yrityksissä. Useat raportit onnistuivat jo puhuttelemaan potentiaalista työnhakijaa ja toimivat myös maineenhallinnan välineinä. Raportoinnissa kuvataan varsin kattavasti raportointikauden tapahtumia. Tulevaisuuden ennakointi jää raporteissa sen sijaan melko vähäiseksi.
Opinnäytetyö on johtanut uusien opinnäytetöiden käynnistymiseen HAAGA–HELIA ammattikorkeakoulussa yhteistyössä Finanssialan Keskusliiton kanssa.