3–5-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukeminen lautapelien avulla
Lattu, Laura (2014)
Lattu, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242602
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lattu, Laura. 3–5 vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukeminen lautapelien avulla. Diak, Helsinki, kevät 2014. 86 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Helsingin kaupungin päiväkoti Pertun kasvatushenkilöstölle työväline 3–5-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön produktina syntyi lautapelikansio, jonka tavoitteena oli aktivoida päiväkodin kasvattajia hyödyntämään lautapelejä kielen kehityksen tukemisessa sekä suomalaisten että maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa.
Produkti sisältää 24 lautapeliä. Jokaisesta pelistä on kuva, sääntötiivistelmä ja kielen osa-alueet, joita peli kehittää. Pelit on jaettu viiteen eri osa-alueeseen: adjektiiveja ja substantiiveja kehittäviin, kuvailevaa puhetta harjoittaviin, kysymyslauseita kehittäviin ja loogista ajattelua harjaannuttaviin. Kansiossa on myös lyhyt teoriatiivistelmä 3–5-vuotiaan lapsen kielen kehityksestä. Lautapelikansio oli testikäytössä kolmen viikon ajan päiväkodissa.
Lautapelikansiota arvioitiin pyytämällä käyttökokemuksesta palautetta lomakkeen avulla. Palautteen antajat olivat hoito- ja kasvatushenkilöstöä. Palaute oli enimmäkseen positiivista, mutta palaute sisälsi myös rakentavia kehittämisehdotuksia. Palautteen pohjalta kansion rakennetta muokattiin selkeämmäksi ja helppolukuisemmaksi. Suurimpana muutoksena kansioon luotiin välisivut erottamaan eri osa-alueet toisistaan ja selkiyttämään pelien jaottelua.
Asiasanat: lautapelit, varhaiskasvatus, kielellinen kehitys
Lattu, Laura. 3–5 vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukeminen lautapelien avulla. Diak, Helsinki, kevät 2014. 86 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Helsingin kaupungin päiväkoti Pertun kasvatushenkilöstölle työväline 3–5-vuotiaiden lasten kielen kehityksen tukemiseen. Opinnäytetyön produktina syntyi lautapelikansio, jonka tavoitteena oli aktivoida päiväkodin kasvattajia hyödyntämään lautapelejä kielen kehityksen tukemisessa sekä suomalaisten että maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa.
Produkti sisältää 24 lautapeliä. Jokaisesta pelistä on kuva, sääntötiivistelmä ja kielen osa-alueet, joita peli kehittää. Pelit on jaettu viiteen eri osa-alueeseen: adjektiiveja ja substantiiveja kehittäviin, kuvailevaa puhetta harjoittaviin, kysymyslauseita kehittäviin ja loogista ajattelua harjaannuttaviin. Kansiossa on myös lyhyt teoriatiivistelmä 3–5-vuotiaan lapsen kielen kehityksestä. Lautapelikansio oli testikäytössä kolmen viikon ajan päiväkodissa.
Lautapelikansiota arvioitiin pyytämällä käyttökokemuksesta palautetta lomakkeen avulla. Palautteen antajat olivat hoito- ja kasvatushenkilöstöä. Palaute oli enimmäkseen positiivista, mutta palaute sisälsi myös rakentavia kehittämisehdotuksia. Palautteen pohjalta kansion rakennetta muokattiin selkeämmäksi ja helppolukuisemmaksi. Suurimpana muutoksena kansioon luotiin välisivut erottamaan eri osa-alueet toisistaan ja selkiyttämään pelien jaottelua.
Asiasanat: lautapelit, varhaiskasvatus, kielellinen kehitys