Hennes & Mauritz Mikkeli : Kohti parasta työpaikkaa
Kaartinen, Hanna (2014)
Kaartinen, Hanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403163199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403163199
Tiivistelmä
Hennes & Mauritz osallistuu vuonna 2015 Great Place to Work Instituutin järjestämään paras työpaikka kilpailuun. Opinnäytetyön tavoitteena on löytää kehitettäviä asioita Hennes & Mauritz Mikkelissä, jotka voitaisiin ottaa käyttöön ennen Great Place to Work kilpailun alkua. Opinnäytetyön päätutkimusongel-mana on millä tavoin Hennes & Mauritz Mikkeli sijoittuisi kilpailussa mahdollisimman korkealle. Alaon-gelmina on selvittää kuinka luottamus ja vuorovaikutus toimivat työyhteisössä sekä kokevatko vastaajat ylpeyttä työskentelystä Hennes & Mauritzilla.
Teoreettisen viitekehyksen osa-alueet koostuvat kolmesta Great Place to Work -kilpailussa asetetusta tärkeimmästä kriteeristä. Nämä ovat luottamus ja vuorovaikutus työyhteisössä sekä työntekijän kokema ylpeys omasta työstään. Viitekehyksen lopussa esitellään myös Hennes & Mauritz sekä Great Place to Work Instituutti.
Tutkimusosuus on toteutettu opinnäytetyössä tapaustutkimuksena, koska tutkimuksen tavoitteena on löytää kehittämiskohteita sekä luoda uusia rutiineita vuorovaikutukseen. Tutkimusmenetelminä on käy-tetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutetaan lo-makekyselynä Oulun, Varkauden, Joensuun ja Mikkelin myymälöihin. Kyselyn tavoitteena on saada luotettavuutta ja näkökulmaa Mikkelin myymälässä tehtävään haastattelututkimusta varten. Kvalitatiivi-sessa tutkimuksessa haastatellaan kuutta Hennes & Mauritz Mikkelin työntekijää. Haastateltavat toimivat myymälässä eri työtehtävissä, sillä tavoitteena on saada mahdollisimman monipuolinen aineisto.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että palautteen antaminen Mikkelin Hennes & Mauritzissa vaatii kehitettä-vää. Tutkimuksesta selviää myös, että vuorovaikutus koetaan hyväksi, mutta tiedonkulkuun halutaan parannusta. Kehittämisehdotuksina esitetään Mikkelin myymälään palautelaatikko, ryhmäkehityskes-kustelut sekä päivärutiinien selkeytys.
Teoreettisen viitekehyksen osa-alueet koostuvat kolmesta Great Place to Work -kilpailussa asetetusta tärkeimmästä kriteeristä. Nämä ovat luottamus ja vuorovaikutus työyhteisössä sekä työntekijän kokema ylpeys omasta työstään. Viitekehyksen lopussa esitellään myös Hennes & Mauritz sekä Great Place to Work Instituutti.
Tutkimusosuus on toteutettu opinnäytetyössä tapaustutkimuksena, koska tutkimuksen tavoitteena on löytää kehittämiskohteita sekä luoda uusia rutiineita vuorovaikutukseen. Tutkimusmenetelminä on käy-tetty kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivinen tutkimus toteutetaan lo-makekyselynä Oulun, Varkauden, Joensuun ja Mikkelin myymälöihin. Kyselyn tavoitteena on saada luotettavuutta ja näkökulmaa Mikkelin myymälässä tehtävään haastattelututkimusta varten. Kvalitatiivi-sessa tutkimuksessa haastatellaan kuutta Hennes & Mauritz Mikkelin työntekijää. Haastateltavat toimivat myymälässä eri työtehtävissä, sillä tavoitteena on saada mahdollisimman monipuolinen aineisto.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että palautteen antaminen Mikkelin Hennes & Mauritzissa vaatii kehitettä-vää. Tutkimuksesta selviää myös, että vuorovaikutus koetaan hyväksi, mutta tiedonkulkuun halutaan parannusta. Kehittämisehdotuksina esitetään Mikkelin myymälään palautelaatikko, ryhmäkehityskes-kustelut sekä päivärutiinien selkeytys.