Kuvaus höyryturbiinin säätö - ja suojajärjestelmästä : järjestelmän rakenne sekä modernisoinnin suunnittelu ja toteutus
Sinisalo, Antti (2014)
Sinisalo, Antti
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403143147
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutustua voimalaitosturbiinin automaatiojärjestelmään liittyviin osa-alueisiin. Pääasiallinen tarkastelun kohde on turbiinin säätö- sekä suojajärjestelmän modernisointiin liittyvien töiden ja toimenpiteiden kartoittamisen, aina suunnittelusta ja toteutuksesta käyttöönottoon.
Opinnäytetyö tehtiin Fortumin organisaatioon kuuluvalle Turbines-yksikölle. Fortum/Turbines on voimalaitosturbiinien huoltoon keskittynyt asiantuntijayksikkö. Turbines on jaoteltu neljään pääosastoon, jotka ovat SteamTurbine, GasTurbine, Generators sekä Automation. Näiden lisäksi Turbines työllistää joukon muita eri alojen asiantuntijoita.
Turbiinin modernisointityö liittyy suorasti, tai epäsuorasti kaikkiin turbiinin automaatiojärjestelmän osa-alueisiin. Koneautomaatio käsittää laitteiden kunnonvalvonnan, sekä turvallisen säätämisen, jotka ovat erittäin oleellisia aihealueita höyryturbiinista puhuttaessa. Opinnäytetyö on suunnattu kaikille höyryturbiinin kanssa työskenteleville tahoille. Sisältö antaa tietoa aina yksittäisistä kenttälaitteista, suurten säätökokonaisuuksien ymmärtämiseen. Modernisointi on aiheena hyvin laaja prosessi, jolloin sen toteutuksesta päättävien tahojen tulisi selvittää tässä opinnäytetyössä esiintyvät aihealueet.
Modernisoinnin toteutus riippuu monesta tekijästä. On kovin laitoskohtaista, miten vanhan järjestelmän päivittämiseen suhtaudutaan. Kokonaisuutena säätö- ja suojajärjestelmän modernisointi on laaja hanke. On ymmärrettävää, että voimalaitoksen kunnossapidosta vastaavat tahot saattavat suhtautua epäillen hankkeeseen, jossa tuttu ja toimiva järjestelmä puretaan, ja tilalle rakennetaan uusi, entuudestaan tuntematon järjestelmä. Vanhan järjestelmän ei tarvitse olla viallinen, jotta se modernisoidaan. Ongelmaksi vanhoissa järjestelmissä muodostuu varaosien ja huollon saatavuus. Jos laite vikaantuu, voi sen kunnostamiseen mennä suhteessa paljon aikaa ja rahaa.
Päivitetyn järjestelmän etuja ovat uusi teknologia, huoltovarmuus, varaosien hyvä saatavuus, turvallisuus sekä ohjattavuus. Uusi järjestelmä helpottaa ajon aikaista säätöparametrien muuttamista ilman käyttökatkoksia, joka lisää myös joustavuutta.
Opinnäytetyö tehtiin Fortumin organisaatioon kuuluvalle Turbines-yksikölle. Fortum/Turbines on voimalaitosturbiinien huoltoon keskittynyt asiantuntijayksikkö. Turbines on jaoteltu neljään pääosastoon, jotka ovat SteamTurbine, GasTurbine, Generators sekä Automation. Näiden lisäksi Turbines työllistää joukon muita eri alojen asiantuntijoita.
Turbiinin modernisointityö liittyy suorasti, tai epäsuorasti kaikkiin turbiinin automaatiojärjestelmän osa-alueisiin. Koneautomaatio käsittää laitteiden kunnonvalvonnan, sekä turvallisen säätämisen, jotka ovat erittäin oleellisia aihealueita höyryturbiinista puhuttaessa. Opinnäytetyö on suunnattu kaikille höyryturbiinin kanssa työskenteleville tahoille. Sisältö antaa tietoa aina yksittäisistä kenttälaitteista, suurten säätökokonaisuuksien ymmärtämiseen. Modernisointi on aiheena hyvin laaja prosessi, jolloin sen toteutuksesta päättävien tahojen tulisi selvittää tässä opinnäytetyössä esiintyvät aihealueet.
Modernisoinnin toteutus riippuu monesta tekijästä. On kovin laitoskohtaista, miten vanhan järjestelmän päivittämiseen suhtaudutaan. Kokonaisuutena säätö- ja suojajärjestelmän modernisointi on laaja hanke. On ymmärrettävää, että voimalaitoksen kunnossapidosta vastaavat tahot saattavat suhtautua epäillen hankkeeseen, jossa tuttu ja toimiva järjestelmä puretaan, ja tilalle rakennetaan uusi, entuudestaan tuntematon järjestelmä. Vanhan järjestelmän ei tarvitse olla viallinen, jotta se modernisoidaan. Ongelmaksi vanhoissa järjestelmissä muodostuu varaosien ja huollon saatavuus. Jos laite vikaantuu, voi sen kunnostamiseen mennä suhteessa paljon aikaa ja rahaa.
Päivitetyn järjestelmän etuja ovat uusi teknologia, huoltovarmuus, varaosien hyvä saatavuus, turvallisuus sekä ohjattavuus. Uusi järjestelmä helpottaa ajon aikaista säätöparametrien muuttamista ilman käyttökatkoksia, joka lisää myös joustavuutta.