Asiakastyytyväisyysperustutkimus : Case: Leirin Kotipizza
Musto, Heidi (2010)
Musto, Heidi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001261592
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyyden selvittäminen kohdeyrityksessä Leirin Kotipizzassa. Tavoitteena on selvittää Kotipizzassa käyvien, omien asiakkaiden tyytyväisyys liikkeen laadun, palvelun ja siisteyden tasoon, sekä löytää parannusta vaativia kohteita. Lisäksi selvitetään asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja keinoja parantaa yrityksen menestymistä liike-elämässä niiden avulla.
Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät sekä niiden vaikutukset yrityksen menestymiseen selvitettiin kirjallisuutta apuna käyttäen. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa asiakassuhteista ja asiakkuuksista. Empiirinen tutkimus eli asiakastyytyväisyyskysely, tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen kirjekyselyä, koska se osoittautui tähän työhön parhaaksi menetelmäksi kysymysten määrän sekä tarvittavan asiakasotoksen takia.
Asiakastyytyväisyyskyselyä varten laadittiin valmis kysymyslomake valmiine vastausvaihtoehtoineen. Kysymyksiä oli yhdeksäntoista vastausvaihtoehtoina a, b, c jne. ja lisäksi laadittiin yksi viisiportainen likert-asteikko. Leirin Kotipizzaan toimitettiin kahdeksi viikoksi 150 kysymyslomaketta, joilla saatiin 110 vastausta. Tulokset analysoitiin käyttäen Microsoft Excel-taulukkolaskentaa.
Tuloksista voidaan päätellä Leirin Kotipizzan tyytyväisyyden olevan hyvällä tasolla, mutta parannuskohteitakin löytyi. Asiakkaiden kokemukset tuotteesta ja palvelusta olivat vastanneet odotuksia, mutta vielä voitaisiin pyrkiä ylittämään asiakkaiden odotukset tyytyväisyyden saamiseksi hyvästä parhaalle mahdolliselle tasolle. Kanta-asiakkaita voitaisiin sitouttaa kanta-asiakaspassin avulla vielä enemmän yritykseen, sillä passia ei ollut vastanneista kuin alle puolella. Likert-asteikon mukaan joitain toimenpiteitä vaativat myös ilmapiiri, viihtyvyys ja sijainti. Kaikkein eniten tyytymättömyyttä aiheutti hinta – laatu-suhde.
Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät sekä niiden vaikutukset yrityksen menestymiseen selvitettiin kirjallisuutta apuna käyttäen. Lisäksi kirjallisuudesta haettiin tietoa asiakassuhteista ja asiakkuuksista. Empiirinen tutkimus eli asiakastyytyväisyyskysely, tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena käyttäen kirjekyselyä, koska se osoittautui tähän työhön parhaaksi menetelmäksi kysymysten määrän sekä tarvittavan asiakasotoksen takia.
Asiakastyytyväisyyskyselyä varten laadittiin valmis kysymyslomake valmiine vastausvaihtoehtoineen. Kysymyksiä oli yhdeksäntoista vastausvaihtoehtoina a, b, c jne. ja lisäksi laadittiin yksi viisiportainen likert-asteikko. Leirin Kotipizzaan toimitettiin kahdeksi viikoksi 150 kysymyslomaketta, joilla saatiin 110 vastausta. Tulokset analysoitiin käyttäen Microsoft Excel-taulukkolaskentaa.
Tuloksista voidaan päätellä Leirin Kotipizzan tyytyväisyyden olevan hyvällä tasolla, mutta parannuskohteitakin löytyi. Asiakkaiden kokemukset tuotteesta ja palvelusta olivat vastanneet odotuksia, mutta vielä voitaisiin pyrkiä ylittämään asiakkaiden odotukset tyytyväisyyden saamiseksi hyvästä parhaalle mahdolliselle tasolle. Kanta-asiakkaita voitaisiin sitouttaa kanta-asiakaspassin avulla vielä enemmän yritykseen, sillä passia ei ollut vastanneista kuin alle puolella. Likert-asteikon mukaan joitain toimenpiteitä vaativat myös ilmapiiri, viihtyvyys ja sijainti. Kaikkein eniten tyytymättömyyttä aiheutti hinta – laatu-suhde.