Palveluiden hankinnan kehittäminen oppilaitoksessa
Saarikivi, Juha (2014)
Saarikivi, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052863
Tiivistelmä
Minkä tahansa yrityksen hankinnoista merkittävä osa on palveluhankintoja ja erilaisten palveluiden osuus hankinnoista on kasvussa. Palveluhankintojen tavoitteena on saavuttaa lopputulos, jossa laatu, määrä, kustannukset ja muut hankinnan kannalta olennaiset tekijät ovat tasapainossa keskenään. Organisaation ulkopuolelta hankitut resurssit muodostavat toimialasta ja liiketoimintamallista riippuen keskimäärin 50 – 80 % kokonaiskustannuksista. Kaikki tavarakauppa sisältää jonkinlaista palvelua ja merkittävä osa palveluista jonkinlaista tavaraa. Hankinta koostuu tiedosta ja osaamisesta ja yhteistyön arvo on noussut yhä tärkeämmäksi tarjoaman ja tarpeiden sovittamisessa, hinnan merkityksen vähentyessä. Yhteistyön sujuvuus ja joustavuus voi olla hallitseva hankinnan onnistumisen ja kokonaiskustannusten kannalta.
Opinnäytetyössä on pohdittu miten kuljettajaopetuksen hankinta tulisi toteuttaa ja minkälaisiin asioihin tässä prosessissa tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi on pohdittu kumppanuutta palveluntuottajan kanssa ja yleisesti palvelujen hankintaa oppilaitoksessa. Kuljettajaopetusta tulee jatkaa hankkimalla se palveluna oppilaitoksen ulkopuolelta, keskittymällä omaan ydinosaamiseen ja kehittämään opetusta kumppanuudessa palveluntuottajan kanssa. Palveluiden hankintaprosessissa on tarpeen edetä van Weelen (2005) kuuden askeleen ostoprosessin mukaisesti: määrittely, valinta, sopimus, tilaus, seuranta ja arviointi. Kumppanuusajattelumallia tulee jalostaa ja edetä kumppanuusprosessissa käytäntöön valitun palveluntuottajan kanssa. Kuljettajaopetuksen prosessia tulisi edistää asiakaslähtöisemmöksi asiakkaiden tavoitteita selkiyttämällä ja löytämällä tavoitteisiin innovatiivisia ratkaisuja. Palveluiden hankinta tulee nähdä samaan aikaan taloudellisen ja pedagogisen näkökulman sopivana yhdistelmänä, jonka yhdistelmänä sitä tulee myös arvioida.
Yleisesti oppilaitoksen palveluiden hankinnan make or buy –ratkaisu tulee nähdä yhdistämällä taloudellinen ja koulutuspoliittinen näkökulma. Tiettyjä palveluita on perusteltua hankkia palveluna ulkopuolelta kun osa voidaan toteuttaa osana opetuksen työvaltaisuutta. Tämän alakysymyksen osalta on tarpeen jatkaa selvitystyötä edelleen.
Opinnäytetyössä on pohdittu miten kuljettajaopetuksen hankinta tulisi toteuttaa ja minkälaisiin asioihin tässä prosessissa tulisi kiinnittää huomiota. Lisäksi on pohdittu kumppanuutta palveluntuottajan kanssa ja yleisesti palvelujen hankintaa oppilaitoksessa. Kuljettajaopetusta tulee jatkaa hankkimalla se palveluna oppilaitoksen ulkopuolelta, keskittymällä omaan ydinosaamiseen ja kehittämään opetusta kumppanuudessa palveluntuottajan kanssa. Palveluiden hankintaprosessissa on tarpeen edetä van Weelen (2005) kuuden askeleen ostoprosessin mukaisesti: määrittely, valinta, sopimus, tilaus, seuranta ja arviointi. Kumppanuusajattelumallia tulee jalostaa ja edetä kumppanuusprosessissa käytäntöön valitun palveluntuottajan kanssa. Kuljettajaopetuksen prosessia tulisi edistää asiakaslähtöisemmöksi asiakkaiden tavoitteita selkiyttämällä ja löytämällä tavoitteisiin innovatiivisia ratkaisuja. Palveluiden hankinta tulee nähdä samaan aikaan taloudellisen ja pedagogisen näkökulman sopivana yhdistelmänä, jonka yhdistelmänä sitä tulee myös arvioida.
Yleisesti oppilaitoksen palveluiden hankinnan make or buy –ratkaisu tulee nähdä yhdistämällä taloudellinen ja koulutuspoliittinen näkökulma. Tiettyjä palveluita on perusteltua hankkia palveluna ulkopuolelta kun osa voidaan toteuttaa osana opetuksen työvaltaisuutta. Tämän alakysymyksen osalta on tarpeen jatkaa selvitystyötä edelleen.