Esimiesviestintä johtamisen välineenä : Case Osuuskauppa Maakunta
Moilanen, Tero (2014)
Moilanen, Tero
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia esimiesviestintää ja selvittää miten se jalkautuu Osuuskauppa Maakunnassa. Tutkimus koostui kyselylomakevaiheesta missä vastaajat vastasivat monivalintakysymyksiin ja haastatteluvaiheesta. Tutkimus tarkasteli työntekijöiden ja esimiesten näkemyksiä esimiesviestinnästä sekä muun muassa siitä, miten esimiesviestintä jalkautuu, toimii ja minkälaisia haasteita esimiesviestinnässä on.
Teoriaosuudessa keskitytään johtamiseen, viestintään sekä näiden synteesiin esimiesviestintään. Teoriaosuuden on tarkoitus luoda ymmärrystä esimiesviestinnästä, jotta lukija pystyy ymmärtämään kokonaisuudessaan tutkimuksessa esitettyjä asioita.
Tutkimustuloksista selvisi esimiesviestinnän Osuuskauppa Maakunnassa olevan pääosin toimivaa, mutta jossa on tilaa kehittymiselle. Suurimmiksi haasteiksi koettiin työntekijöiden osalta tiedon vähäisyys, ajan puute sekä ettei tieto leviä riittävästi. Esimiesten osalta suurimmat haasteet olivat tiedon paljous, ajan puute sekä ettei tieto leviä riittävästi.
Teoriaosuudessa keskitytään johtamiseen, viestintään sekä näiden synteesiin esimiesviestintään. Teoriaosuuden on tarkoitus luoda ymmärrystä esimiesviestinnästä, jotta lukija pystyy ymmärtämään kokonaisuudessaan tutkimuksessa esitettyjä asioita.
Tutkimustuloksista selvisi esimiesviestinnän Osuuskauppa Maakunnassa olevan pääosin toimivaa, mutta jossa on tilaa kehittymiselle. Suurimmiksi haasteiksi koettiin työntekijöiden osalta tiedon vähäisyys, ajan puute sekä ettei tieto leviä riittävästi. Esimiesten osalta suurimmat haasteet olivat tiedon paljous, ajan puute sekä ettei tieto leviä riittävästi.