Yhteiskuntavastuullinen yritystoiminta
Peltoniemi, Iina (2014)
Peltoniemi, Iina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403062910
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on teoreettinen tutkimus yritystoimintaan liittyvästä yhteiskuntavastuusta. Aihe on erittäin ajankohtainen nykyajan globalisoituneessa maailmassa, jossa erilaisten ongelmien kuten ilmastonmuutoksen vaikutusalue koskettaa vääjäämättä jokaista väestöryhmää. Tulevaisuudessa tällaiset uhat tulevat näkymään jokapäiväisessä elämässä entistä enemmän. Työssä tutkitaan, missä määrin ja millä tavalla isojen yhteiskunnallisten ongelmien ja haasteiden ratkaiseminen ja ennaltaehkäisy kuuluvat myös yritystoiminnan tehtäväpiiriin.
Opinnäytetyössä käytetään laajasti erilaisia lähdeaineistoja, niin englannin- kuin suomenkielistä kirjallisuutta ja erilaisia artikkeleita. Myös eri verkkolähteitä ja -tutkimuksia hyödynnetään.
Työssä käydään läpi yhteiskuntavastuuta sen taustoista ja historiasta aina nykypäivään saakka. Tarkastelun kohteena ovat aiheen tärkeimmät kolme osa-aluetta: ympäristö-, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu. Näitä erittelemällä vastuun periaatteet konkretisoituvat ja tarkentuvat. Työssä erityisenä korostettuna teemana on yritysten vastuu ympäristöstä ja luonnosta. Opinnäytetyön loppupuolella analysoidaan yhteiskuntavastuuta myös kuluttajan näkökulmasta – mitkä ovat vastuullisen kuluttajan ominaispiirteitä, ja mihin seikkoihin kestävä kuluttajakäyttäytyminen perustuu.
Työn lopussa arvioidaan, millainen yhteiskuntavastuun tilanne tulee mahdollisesti olemaan tulevaisuudessa, sekä kootaan yhteen opinnäytetyön tekoprosessin tuloksena syntyneet johtopäätökset. Lisäksi käsitellään tekijän oma näkökulma yritystoiminnan yhteiskuntavastuusta.
Opinnäytetyössä käytetään laajasti erilaisia lähdeaineistoja, niin englannin- kuin suomenkielistä kirjallisuutta ja erilaisia artikkeleita. Myös eri verkkolähteitä ja -tutkimuksia hyödynnetään.
Työssä käydään läpi yhteiskuntavastuuta sen taustoista ja historiasta aina nykypäivään saakka. Tarkastelun kohteena ovat aiheen tärkeimmät kolme osa-aluetta: ympäristö-, sosiaalinen ja taloudellinen vastuu. Näitä erittelemällä vastuun periaatteet konkretisoituvat ja tarkentuvat. Työssä erityisenä korostettuna teemana on yritysten vastuu ympäristöstä ja luonnosta. Opinnäytetyön loppupuolella analysoidaan yhteiskuntavastuuta myös kuluttajan näkökulmasta – mitkä ovat vastuullisen kuluttajan ominaispiirteitä, ja mihin seikkoihin kestävä kuluttajakäyttäytyminen perustuu.
Työn lopussa arvioidaan, millainen yhteiskuntavastuun tilanne tulee mahdollisesti olemaan tulevaisuudessa, sekä kootaan yhteen opinnäytetyön tekoprosessin tuloksena syntyneet johtopäätökset. Lisäksi käsitellään tekijän oma näkökulma yritystoiminnan yhteiskuntavastuusta.