Organisaatio eläväksi tarinoiden avulla : Turun kaupungin sivistystoimialan tarinakirja
Raekallio, Pietari (2014)
Raekallio, Pietari
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403052867
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee henkilötarinoiden käyttöä suuren organisaation toiminnan selkeyttäjinä ja brändin kohottajina. Tavoitteena on selvittää, miksi tarinoita kannattaa käyttää, millaisia tarinoita suuren organisaation on hyvä rakentaa ja miten ne käytännössä toteutetaan.
Työssä keskitytään Turun sivistystoimialan tarinakirjaan Kansankynttilöiden hehkussa – 20 tarinaa Turun sivistystoimialalta, jonka opinnäytetyön tekijä kirjoitti vuoden 2013 aikana. Tarinakirjan työprosessi käydään tarkasti läpi, ja sen onnistumista pohditaan tarinamarkkinoinnin teorian ja kirjaan haastatelluille henkilöille tehdyn kyselyn perusteella.
Teoria on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäiseksi tarkastellaan tarinoita viestinnän apuna. Luvussa käsitellään tarinoiden historiaa, tarinoiden käytön syitä, markkinointiin sopivia tarinoita ja ohjeita organisaatiolle sopivan tarinajulkaisun kirjoittamiseen.
Toisessa luvussa käsitellään suuren organisaation ominaisuuksia, jotka on otettava huomioon tarinajulkaisua suunniteltaessa. Julkaisun aiheita varten on hyvä tarkastella organisaation yhteisesti nimettyjä arvoja, jotka tavallisesti poikkeavat työntekijöiden henkilökohtaisista arvoista.
Kyselytulosten perusteella tarinakirjan idea oli hyvä ja houkuttelevasti markkinoitu. Kirjaan haastatellut henkilöt olivat myös tyytyväisiä haastatteluihin ja siihen, miten hyvin ne oli valmisteltu. Tekijän omien pohdintojen mukaan tekstien tarkistusvaiheeseen olisi tarvittu apuvoimia.
Projektissa mukana olleet pitivät tarinakirjaa mielenkiintoisena ja hyvänä ideana. Heidän mielestään oli hienoa, että henkilöt, joista ei tavallisesti kuule mitään, saavat kertoa työstään rehellisesti. Nimenomaan rehellisyyden takia monet lähtivät mukaan tarinakirjaprojektiin. Organisaation todellinen tila on nyt helpompi hahmottaa.
Työssä keskitytään Turun sivistystoimialan tarinakirjaan Kansankynttilöiden hehkussa – 20 tarinaa Turun sivistystoimialalta, jonka opinnäytetyön tekijä kirjoitti vuoden 2013 aikana. Tarinakirjan työprosessi käydään tarkasti läpi, ja sen onnistumista pohditaan tarinamarkkinoinnin teorian ja kirjaan haastatelluille henkilöille tehdyn kyselyn perusteella.
Teoria on jaettu kahteen lukuun. Ensimmäiseksi tarkastellaan tarinoita viestinnän apuna. Luvussa käsitellään tarinoiden historiaa, tarinoiden käytön syitä, markkinointiin sopivia tarinoita ja ohjeita organisaatiolle sopivan tarinajulkaisun kirjoittamiseen.
Toisessa luvussa käsitellään suuren organisaation ominaisuuksia, jotka on otettava huomioon tarinajulkaisua suunniteltaessa. Julkaisun aiheita varten on hyvä tarkastella organisaation yhteisesti nimettyjä arvoja, jotka tavallisesti poikkeavat työntekijöiden henkilökohtaisista arvoista.
Kyselytulosten perusteella tarinakirjan idea oli hyvä ja houkuttelevasti markkinoitu. Kirjaan haastatellut henkilöt olivat myös tyytyväisiä haastatteluihin ja siihen, miten hyvin ne oli valmisteltu. Tekijän omien pohdintojen mukaan tekstien tarkistusvaiheeseen olisi tarvittu apuvoimia.
Projektissa mukana olleet pitivät tarinakirjaa mielenkiintoisena ja hyvänä ideana. Heidän mielestään oli hienoa, että henkilöt, joista ei tavallisesti kuule mitään, saavat kertoa työstään rehellisesti. Nimenomaan rehellisyyden takia monet lähtivät mukaan tarinakirjaprojektiin. Organisaation todellinen tila on nyt helpompi hahmottaa.