Sähköauto : Akkujärjestelmä
Nykänen, Veikko (2014)
Nykänen, Veikko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402202509
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli muokata vanhasta polttomoottorillisesta henkilöautosta täyssähköauto esittely- ja kaupunkiautoksi. Autolle asetettavia tavoitteita olivat, että auton pystyi lataamaan sähköverkon lisäksi koulun omaa tuuli- ja aurinkovoimaa käyttäen, autolla piti saavuttaa 120 km toimintasäde sekä autosta piti saada mahdollisimman käyttöturvallinen.
Työssä käytettiin paljon täyssähköautomuunnoksesta käsiteltäviä materiaaleja ja dokumentteja, kuten opinnäytetöitä ja foorumikeskusteluita. Työssä kysyttiin myös neuvoja eri alojen ammattilaisilta sekä hyödynnettiin oppitunneilla käytyjä teoriaopintoja.
Sähköauton akuiksi valittiin 36 kappaletta litium-rautafosfaattiakut. Ajoakkujen hallintajärjestelmiksi valittiin akunhallintajärjestelmät, jotka valvoivat akkuja ladattaessa ja purkaessa. Laturilla pystyi lataamaan 9 tunnissa auton akut täyteen.
Sähköautolle asetetut tavoitteet saatiin täytettyä. Sähköauton aihiona käytettiin sporttista Toyota Celicaa, jota voitiin esitellä muille. Sähköauton lataaminen aurinko- ja tuulivoimalla on vielä kesken, mutta se valmistuu keväällä. Autolla ei päästy vielä ajamaa pitkiä matkoja, joten auton lopullinen toimintamatka oli mittaamatta. Sähköauton käyttöturvallisuutta parannettiin hätä/seis -painikkeella, joka katkaisee moottorinohjaimen syötön sekä kiinnitimme akut, niin etteivät ne pääse liikkumaan ajon aikana.
Työssä käytettiin paljon täyssähköautomuunnoksesta käsiteltäviä materiaaleja ja dokumentteja, kuten opinnäytetöitä ja foorumikeskusteluita. Työssä kysyttiin myös neuvoja eri alojen ammattilaisilta sekä hyödynnettiin oppitunneilla käytyjä teoriaopintoja.
Sähköauton akuiksi valittiin 36 kappaletta litium-rautafosfaattiakut. Ajoakkujen hallintajärjestelmiksi valittiin akunhallintajärjestelmät, jotka valvoivat akkuja ladattaessa ja purkaessa. Laturilla pystyi lataamaan 9 tunnissa auton akut täyteen.
Sähköautolle asetetut tavoitteet saatiin täytettyä. Sähköauton aihiona käytettiin sporttista Toyota Celicaa, jota voitiin esitellä muille. Sähköauton lataaminen aurinko- ja tuulivoimalla on vielä kesken, mutta se valmistuu keväällä. Autolla ei päästy vielä ajamaa pitkiä matkoja, joten auton lopullinen toimintamatka oli mittaamatta. Sähköauton käyttöturvallisuutta parannettiin hätä/seis -painikkeella, joka katkaisee moottorinohjaimen syötön sekä kiinnitimme akut, niin etteivät ne pääse liikkumaan ajon aikana.