Koulun osallisuustoiminta : koulunuorisotyö oppilaiden osallisuuden edistäjänä ja peruskoulun kasvatustyön tukena
Pennanen, Leni (2014)
Pennanen, Leni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403032786
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan peruskoulun osallisuustoimintaa ja koulunuorisotyötä. Opinnäytetyö ottaa osaa Koulunuorisotyön kehittämishankkeeseen. Vuonna 2012 käynnistyneessä hankkeessa analysoidaan koulun ja nuorisotyön välistä yhteistyötä. Opinnäytetyössä selvitetään, millaista hyötyä koulun osallisuustoiminnasta on oppilaan koulunkäyntiin sekä miten osallisuustoiminnan tulisi kehittyä palvelemaan paremmin tavoitettaan. Lisäksi opinnäytetyössä selvitetään, miten kouluissa toimivat sosiaalialan ja nuorisotyön ammattilaiset edistävät oppilaiden osallisuutta ja osallistuvat peruskoulun kasvatustyöhön. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimusmetodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastatteluja käsiteltiin aineistolähtöisen analyysin ja teemoittelun avulla. Haastattelut peruskoulun oppilaille, opettajille ja koulunuorisotyöntekijöille sekä opetusviraston opetuskonsultille toteutettiin ryhmissä, pareittain ja yksilöhaastatteluna. Keväällä 2013 toteutettuja haastatteluja tehtiin kymmenen ja niihin osallistui yhteensä 61 henkilöä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu osallisuudelle, koulunuorisotyölle ja sosiokulttuuriselle innostamiselle. Osallisuustoiminnalla on myönteistä vaikutusta kouluviihtyvyyteen, sosiaalisten taitojen, yhteistyötaitojen ja aktiivisen toimijuuden kehittymiseen. Osallisuustoiminta on tärkeä areena onnistumisen kokemuksille sekä myönteisen itsetunnon ja minäkuvan kehitykselle. Kouluarjen hektisyys, kiire ja ajan puute nähdään toimintaa estävinä tekijöinä. Kouluissa toimivien aikuisten asenne ja suhtautuminen, toimiva koulun rakenne ja toimintakulttuuri sekä toimintaan sitoutunut työntekijä koetaan puolestaan edistävinä tekijöinä. Koulunuorisotyöntekijä nähdään läsnä olevana ja rinnalla kulkevana ohjaajana, matalan kynnyksen aikuisena arjessa, oppimisen motivoijana, innostajana ja osallisuustoiminnan mahdollistajana. Osallisuuden edistäminen ehkäisee parhaimmillaan oppilaiden ulkopuolisuuden kokemuksia ja syrjäytymistä sekä auttaa heitä kiinnittymään yhteisöön. Sosiaalialan ja nuorisotyön ammattilaiset ovat tärkeässä roolissa tukiessaan oppilaiden kasvua ja kehitystä sekä vahvistaessaan koulun yhteisöllistä toimintakulttuuria.