Kahden tuotekustannuslaskentajärjestelmän vertailua, Case: Stora Enso
Liikkanen, Suvi (2014)
Liikkanen, Suvi
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402232561
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Stora Enson Anjalankosken tehtaiden Emico- ja SAP R/3 -tuotekustannuslaskentajärjestelmiä sekä tarkasteltiin niin positiivisia kuin negatiivisia piirteitä molemmista järjestelmistä. Työssä pyrittiin löytämään yhteisiä ja erottavia ominaisuuksia näiden kahden laskentajärjestelmän väliltä ja vertailemaan niitä tekstihavainnoin tutkimusosuudessa.
Työn teoriaosuus kirjoitettiin pääasiassa perehtyen yrityksen laskentajärjestelmään ja prosessiteollisuuden tuotekustannuslaskentaan. Näitä käsittelemällä pyrittiin tekemään mahdollisimman selventävä teoriaosuus kaikesta mitä tutkimusosuudessa käsiteltiin. Tutkimusosuus pohjautuu pääasiassa haastatteluihin ja edellä mainittujen laskentajärjestelmien tuottamiin raportteihin.
Opinnäytetyön avulla saadut vertailujen tulokset tuovat esiin 12 keskeistä eroavaisuutta näiden kahden järjestelmän väliltä. Ne ovat konsernin käytännöt, tuki ja ylläpito, laajuus, toimiala, soveltamisala, raporttien valmius, raportointi kriteerit, simulointi, myynnit, reseptien ylläpito, varaston arvostus ja toiminnallisuus sekä kehitys. Aiemmin tutkimattoman aiheen tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi toiminnan kehittämisessä ja monipuolistamisessa sekä uusien työskentelytapojen luomisessa.
Työn teoriaosuus kirjoitettiin pääasiassa perehtyen yrityksen laskentajärjestelmään ja prosessiteollisuuden tuotekustannuslaskentaan. Näitä käsittelemällä pyrittiin tekemään mahdollisimman selventävä teoriaosuus kaikesta mitä tutkimusosuudessa käsiteltiin. Tutkimusosuus pohjautuu pääasiassa haastatteluihin ja edellä mainittujen laskentajärjestelmien tuottamiin raportteihin.
Opinnäytetyön avulla saadut vertailujen tulokset tuovat esiin 12 keskeistä eroavaisuutta näiden kahden järjestelmän väliltä. Ne ovat konsernin käytännöt, tuki ja ylläpito, laajuus, toimiala, soveltamisala, raporttien valmius, raportointi kriteerit, simulointi, myynnit, reseptien ylläpito, varaston arvostus ja toiminnallisuus sekä kehitys. Aiemmin tutkimattoman aiheen tutkimustuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi toiminnan kehittämisessä ja monipuolistamisessa sekä uusien työskentelytapojen luomisessa.