Opas lähiesimiehille : case Perusturvakuntayhtymä Akseli
Lerkki, Minna (2014)
Lerkki, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402262672
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on laatia toimeksiantajaorganisaation käyttöön lähiesimiesten työtä tukeva opas, jonka laatimisesta raportoidaan opinnäytetyöraportissa. Toimeksiantaja on vuonna 2011 toimintansa aloittanut kolmen varsinaissuomalaisen kunnan perusturvakuntayhtymä Akseli, joka tuottaa perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen palveluita jäsenkuntiensa asukkaille. Lähiesimiehinä toimivat henkilöt hoitavat hallinnollisia tehtäviä varsinaisen työnsä ohella, eikä heillä välttämättä ole koulutuksen tuomaa esimiestyön tuntemusta. Lisäksi monet ovat toimineet tehtävässään jo ennen Akselin perustamista, jolloin uudet, yhtenäistetyt käytännöt saattavat poiketa totutusta toimintatavasta. Toimintoja myös kehitetään jatkuvasti.
Lähiesimiesten lainsäädännön, työehtosopimuksen, paikallisten sopimusten ja käytäntöjen tuntemuksen parantamiseksi laadittu opas sisältää perusasioita palvelussuhteeseen, työhyvinvointiin, palkkahallintoon ja ostolaskujen käsittelyyn liittyen lähiesimiesten näkökulmasta. Oppaan sisältö hahmoteltiin organisaation edustajien ja taloushallintopalvelut tuottavan yksikön toiveiden pohjalta. Valmis opas lähetetään toimeksiantajan toimielinten käsittelyyn.
Oppaan ohella toimeksiantajalle laadittiin lista esiin tulleista kehityskohteista. Mukana on esimerkiksi tiedon saatavuuteen ja vastuunjaon selventämiseen tähtääviä parannusehdotuksia. Oppaan tavoitteen täyttyessä organisaation ja sen sidosryhmien työnjako selvenee, jolloin työntekijöiden resursseja vapautuu varsinaiseen työhön. Opas ja kehitysehdotukset tukevat myös käytäntöjen yhtenäistämispyrkimyksiä ja sen myötä työyhteisön tasa-arvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta.
Lähiesimiesten lainsäädännön, työehtosopimuksen, paikallisten sopimusten ja käytäntöjen tuntemuksen parantamiseksi laadittu opas sisältää perusasioita palvelussuhteeseen, työhyvinvointiin, palkkahallintoon ja ostolaskujen käsittelyyn liittyen lähiesimiesten näkökulmasta. Oppaan sisältö hahmoteltiin organisaation edustajien ja taloushallintopalvelut tuottavan yksikön toiveiden pohjalta. Valmis opas lähetetään toimeksiantajan toimielinten käsittelyyn.
Oppaan ohella toimeksiantajalle laadittiin lista esiin tulleista kehityskohteista. Mukana on esimerkiksi tiedon saatavuuteen ja vastuunjaon selventämiseen tähtääviä parannusehdotuksia. Oppaan tavoitteen täyttyessä organisaation ja sen sidosryhmien työnjako selvenee, jolloin työntekijöiden resursseja vapautuu varsinaiseen työhön. Opas ja kehitysehdotukset tukevat myös käytäntöjen yhtenäistämispyrkimyksiä ja sen myötä työyhteisön tasa-arvoisuutta ja oikeudenmukaisuutta.