Poliisin palvelukulttuurin vaikutteet ja muutos : käskyttävästä virkamiehestä kansalaisten palvelijaksi
Mäki, Markus; Paajanen, Ari (2022)
Mäki, Markus
Paajanen, Ari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203033046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella poliisin palvelukulttuurin perustaa, nykytilaa sekä palvelukulttuurin muutoksia ajansaatossa. Opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka poliisi on kohdannut asiakkaita ajansaatossa ja kuinka poliisi kohtaa asiakkaita nykypäivänä.
Työ tarkastelee palvelukulttuuria lainsäädännön, ohjeiden, poliisin arvojen sekä uutis- ja kirjalähteiden avulla. Työssä käsitellään myös palvelukulttuurin merkitystä poliisiorganisaatiolle. Tässä työssä on käytetty erilaisia esimerkkejä lehdistä sekä kirjalähteistä, jotka liittyvät poliisin palvelukulttuuriin. Esimerkkien avulla on pyritty tuomaan konkretiaa teoriapohjalle. Opinnäytetyö laadittiin kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä työ on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Työssä käytettiin laajasti erilaisia lähteitä ja kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen mahtuu useita erilaisia näkökulmia samaan työhön.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että poliisin palvelukulttuuri perustuu lainsäädäntöön ja sen tulkinnasta, asiakaskohtaamisiin, poliisin tehtäviin, kansalaisten luottamukseen poliisiin ja poliisiorganisaation määrittelemistä ohjeista henkilöstölleen.
Poliisi on aina pyrkinyt olemaan kansalaisten puolella ja kehittänyt palvelukulttuuriaan muun yhteiskunnan kehityksen mukana. Palvelukulttuurin kehitys on mennyt asiakaspalvelu edellä lain asettamat vaatimukset ja rajat huomioon ottaen. Poliisin palvelukulttuuri on muovaantunut niin, että poliisista on tullut kansalaisille läheisempi ja helposti lähestyttävämpi. Tähän kehitykseen on vaikuttanut suurelta osin sellaiset tapahtumat, jotka ovat herättäneet keskustelua ja huomiota kansalaisten
keskuudessa. Muutos palvelukulttuuriin on tapahtunut nimenomaan käskyttävästä virkamiehestä kansalaisten palvelijaksi.
Työ tarkastelee palvelukulttuuria lainsäädännön, ohjeiden, poliisin arvojen sekä uutis- ja kirjalähteiden avulla. Työssä käsitellään myös palvelukulttuurin merkitystä poliisiorganisaatiolle. Tässä työssä on käytetty erilaisia esimerkkejä lehdistä sekä kirjalähteistä, jotka liittyvät poliisin palvelukulttuuriin. Esimerkkien avulla on pyritty tuomaan konkretiaa teoriapohjalle. Opinnäytetyö laadittiin kirjallisuuskatsauksena. Tarkemmin määriteltynä työ on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Työssä käytettiin laajasti erilaisia lähteitä ja kuvailevaan kirjallisuuskatsaukseen mahtuu useita erilaisia näkökulmia samaan työhön.
Kirjallisuuskatsauksessa selvisi, että poliisin palvelukulttuuri perustuu lainsäädäntöön ja sen tulkinnasta, asiakaskohtaamisiin, poliisin tehtäviin, kansalaisten luottamukseen poliisiin ja poliisiorganisaation määrittelemistä ohjeista henkilöstölleen.
Poliisi on aina pyrkinyt olemaan kansalaisten puolella ja kehittänyt palvelukulttuuriaan muun yhteiskunnan kehityksen mukana. Palvelukulttuurin kehitys on mennyt asiakaspalvelu edellä lain asettamat vaatimukset ja rajat huomioon ottaen. Poliisin palvelukulttuuri on muovaantunut niin, että poliisista on tullut kansalaisille läheisempi ja helposti lähestyttävämpi. Tähän kehitykseen on vaikuttanut suurelta osin sellaiset tapahtumat, jotka ovat herättäneet keskustelua ja huomiota kansalaisten
keskuudessa. Muutos palvelukulttuuriin on tapahtunut nimenomaan käskyttävästä virkamiehestä kansalaisten palvelijaksi.