Ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma pedagogiikan kehittämisen välineenä Kolsarin päiväkodissa
Kaarre, Kaisa (2014)
Kaarre, Kaisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201402242622
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni oli kehittämishanke, jonka toteutin Kirkkonummen kunnan Kolsarin päiväkodissa. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli auttaa kasvattajia sisäistämään ryhmän varhaiskasvatussuunnitelman mukainen työskentelymalli, sekä auttaa heitä ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjattuihin työtapoihin sitoutumisessa. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli olla yksi osa prosessia, jolla jalkautetaan ryhmän varhaiskasvatussuunnitelma pysyväksi työvälineeksi Kolsarin päiväkodissa.
Kehittämishanke toteutui syksyn 2013 aikana. Menetelmänä kehittämishankkeessa oli kasvattajatiimien ohjaaminen. Aloitin kehittämishankkeeni tutustumalla ryhmien varhaiskasvatussuunnitelmiin ja havainnoimalla ryhmien toimintaa. Tämän jälkeen tein ohjauskäyntejä kasvattajatiimeihin. Kehittämishankkeeseen kuului kaksi ohjauskäyntiä jokaista viittä kasvattajatiimiä kohti. Ohjauskierrosten välissä pidin puheenvuoron koko päiväkodin henkilöstön koulutuspäivässä. Osana tiimeihin kohdistuvia ohjauskäyntejä tein teemahaastattelun. Teemahaastattelujen aineistoista esille tulleet teemat olivat työn kehittäminen, sitoutuminen työhön ja ryhmävasun mukaiseen työtapaan, pedagoginen suunnittelu, asiakkaat ja johtaminen.
Kehittämishanke toteutui syksyn 2013 aikana. Menetelmänä kehittämishankkeessa oli kasvattajatiimien ohjaaminen. Aloitin kehittämishankkeeni tutustumalla ryhmien varhaiskasvatussuunnitelmiin ja havainnoimalla ryhmien toimintaa. Tämän jälkeen tein ohjauskäyntejä kasvattajatiimeihin. Kehittämishankkeeseen kuului kaksi ohjauskäyntiä jokaista viittä kasvattajatiimiä kohti. Ohjauskierrosten välissä pidin puheenvuoron koko päiväkodin henkilöstön koulutuspäivässä. Osana tiimeihin kohdistuvia ohjauskäyntejä tein teemahaastattelun. Teemahaastattelujen aineistoista esille tulleet teemat olivat työn kehittäminen, sitoutuminen työhön ja ryhmävasun mukaiseen työtapaan, pedagoginen suunnittelu, asiakkaat ja johtaminen.