"Kiva tietää, mitä siellä tapahtuu" : Valokuvaamisen merkitys päivähoidossa.
Laihonen, Tiina (2009)
Laihonen, Tiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911155451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911155451
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tiina Laihonen. ”Kiva tietää, mitä siellä tapahtuu” Valokuvaamisen merkitys päivähoidossa. Helsinki, syksy 2009, 46 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel- ma, Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus, sosionomi (AMK)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin lapsiryhmän vanhemmat kokevat päivähoitotoiminnan valokuvaamisen. Opinnäytetyössä vanhemmilta saadun tiedon lisäksi tuodaan esille toiminnan valokuvaamisen käytäntöä päivähoidossa. Toiminnan valokuvaamisen keinoin voidaan tuoda päivähoitoa enemmän näkyväksi lasten vanhemmille sekä antaa lapsille mah-dollisuus kuvin kertoa päivästään päiväkodissa.
Tarve tällaiselle tutkimukselle oli, sillä toiminnan valokuvaaminen on osa päivä-hoidon dokumentointia, joka mahdollistaa tiedon siirtämisen lasten päivästä vanhemmille varsin nopeasti, jopa saman päivän aikana.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kysely-lomakkein lasten vanhemmilta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kalajärven päi-väkodin lapsiryhmän vanhemmat. Kyselylomakkeessa oli yhdeksän puolistruk-turoitua kysymystä, joihin vanhemmat vastasivat. Kyselylomake jaettiin kaikille tutkittavan lapsiryhmän vanhemmille eli yhteensä 38:lle. Lomakkeita palautettiin takaisin 27. Aineiston analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksissa saatiin selville vanhempien mielipiteet ja kehittämisideat, toi-
minnan valokuvaamiseen päivähoidossa. Tutkimustulosten valossa voidaankin todeta, että vanhemmat kokivat toiminnan valokuvaamisen päivähoidossa li-säävän heidän tietosuuttaan lapsensa päivästä, myös lapsen oma ääni pääsi kuuluville, kun hän kertoi valokuvista vanhemmilleen. Yhdeksi kehittämiskoh-teeksi nousi lasten itsensä ottamien valokuvien näyttely sekä yksittäistä lasta tarkemmin kuvaava kansio.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista ilmeni, että päivähoitotoiminnan valo-kuvaaminen antaa vanhemmille sekä lapsille välineen käydä keskustelua lap-sen päivästä hoidossa. Valokuvat antavat yhteisiä sanoja vanhemmille ja päi-vähoidon henkilökunnalle, joiden kautta dialogisuus lisääntyy.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, valokuvaus, päivähoito, perhe, lapsi.
Tiina Laihonen. ”Kiva tietää, mitä siellä tapahtuu” Valokuvaamisen merkitys päivähoidossa. Helsinki, syksy 2009, 46 sivua, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjel- ma, Lastentarhanopettajan virkakelpoisuus, sosionomi (AMK)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten päiväkodin lapsiryhmän vanhemmat kokevat päivähoitotoiminnan valokuvaamisen. Opinnäytetyössä vanhemmilta saadun tiedon lisäksi tuodaan esille toiminnan valokuvaamisen käytäntöä päivähoidossa. Toiminnan valokuvaamisen keinoin voidaan tuoda päivähoitoa enemmän näkyväksi lasten vanhemmille sekä antaa lapsille mah-dollisuus kuvin kertoa päivästään päiväkodissa.
Tarve tällaiselle tutkimukselle oli, sillä toiminnan valokuvaaminen on osa päivä-hoidon dokumentointia, joka mahdollistaa tiedon siirtämisen lasten päivästä vanhemmille varsin nopeasti, jopa saman päivän aikana.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin kysely-lomakkein lasten vanhemmilta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kalajärven päi-väkodin lapsiryhmän vanhemmat. Kyselylomakkeessa oli yhdeksän puolistruk-turoitua kysymystä, joihin vanhemmat vastasivat. Kyselylomake jaettiin kaikille tutkittavan lapsiryhmän vanhemmille eli yhteensä 38:lle. Lomakkeita palautettiin takaisin 27. Aineiston analysoimisessa käytettiin sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksissa saatiin selville vanhempien mielipiteet ja kehittämisideat, toi-
minnan valokuvaamiseen päivähoidossa. Tutkimustulosten valossa voidaankin todeta, että vanhemmat kokivat toiminnan valokuvaamisen päivähoidossa li-säävän heidän tietosuuttaan lapsensa päivästä, myös lapsen oma ääni pääsi kuuluville, kun hän kertoi valokuvista vanhemmilleen. Yhdeksi kehittämiskoh-teeksi nousi lasten itsensä ottamien valokuvien näyttely sekä yksittäistä lasta tarkemmin kuvaava kansio.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista ilmeni, että päivähoitotoiminnan valo-kuvaaminen antaa vanhemmille sekä lapsille välineen käydä keskustelua lap-sen päivästä hoidossa. Valokuvat antavat yhteisiä sanoja vanhemmille ja päi-vähoidon henkilökunnalle, joiden kautta dialogisuus lisääntyy.
Asiasanat: kasvatuskumppanuus, valokuvaus, päivähoito, perhe, lapsi.