Muistisairaan ja hänen omaishoitajansa jaksaminen pitkittyneen koronapandemian aikana
Loponen, Johanna; Vallittu, Marika (2022)
Loponen, Johanna
Vallittu, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202282958
Tiivistelmä
Covid-19 eli koronapandemia sai alkunsa vuonna 2019. Sillä on ollut maailmanlaajuisia seurauksia. Koronapandemian leviämisen ehkäisemiseksi on tehty useita eri toimia, kuten asetettu kokoontumisrajoituksia sekä kehotettu riskiryhmiin kuuluvia iäkkäitä ihmisiä välttämään ylimääräisiä ihmiskontakteja. Näillä keinoilla on pyritty ehkäisemään viruksen leviämistä sekä iäkkäiden sairaalahoitoon joutumista ja jopa kuolemaa.
Pirkanmaan Muistiyhdistys teetti asiakkailleen määrällisen sähköpostikyselyn koronapandemian alussa keväällä 2020. Tällä kyselyllä he halusivat selvittää muistisairaiden asiakkaiden sekä heidän omaistensa jaksamista koronapandemian takia tehtyjen rajoitusten vuoksi sekä heidän tyytyväisyyttään Muistiyhdistyksen toimintaan. Tässä opinnäytetyössä toistimme saman kyselyn, mutta muokkasimme kysymykset vastaamaan pitkittynyttä koronapandemiatilannetta, sillä rajoitukset jatkuivat myös keväällä 2021.
Tarkoituksena oli selvittää, miten Pirkanmaan Muistiyhdistyksen asiakkaat ovat jaksaneet pitkittyneen koronapandemian aikana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, millä tavoin tilanne on vaikuttanut heidän jaksamiseensa, onko jaksamisen suhteen tapahtunut muutoksia sekä millaista tukea he ovat saaneet ja ovatko he saaneet riittävästi tukea.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella vastaajien arjessa jaksaminen on heikentynyt, vaikka osa vastaajista on nähnyt pitkittyneen tilanteen myös positiivisessa mielessä. Tyytyväisyys Pirkanmaan Muistiyhdistyksen toimintaan on säilynyt hyvänä, vaikka tulosten mukaan heidän palveluitaan on käyttänyt vähemmän asiakkaita. Covid-19 or the corona pandemic started in the year 2019. It has had worldwide consequences. To stop corona pandemic spread, several actions have been made, like setting limits to number of people gathering. Also, people who are in risk groups, have been advised to avoid extra contacts. These actions were made to prevent the virus spread and to prevent older people from getting hospitalized and even losing their lives.
In spring 2020, in the beginning of the corona pandemic, Pirkanmaan Muistiyhdistys made a quantitative e-mail research to their customers. With this research they wanted to find out how well their dementia customers and their relatives are coping because of the restrictions that are made to stop the corona virus to spread. They also wanted to find out, how satisfied their customers are to their working during the pandemic. In this thesis we repeated the same research, but we modified the questions to respond to the prolonged corona pandemic situation because the restrictions were still on spring 2021.
The purpose of this thesis was to find out, how the customers of Pirkanmaan Muistiyhdistys have managed during the prolonged corona pandemic. The aim was to produce information about how the situation has affected their managing, have there been chances with the managing and, what kind of support they have had and have they had enough support.
Based on the thesis results, respondents coping in everyday life has weakened, although, some of the respondents have seen the prolonged situation in a positive manner. The satisfaction to Pirkanmaan Muistiyhdistys has stayed good, although, based on the results, less customers have used their services.
Pirkanmaan Muistiyhdistys teetti asiakkailleen määrällisen sähköpostikyselyn koronapandemian alussa keväällä 2020. Tällä kyselyllä he halusivat selvittää muistisairaiden asiakkaiden sekä heidän omaistensa jaksamista koronapandemian takia tehtyjen rajoitusten vuoksi sekä heidän tyytyväisyyttään Muistiyhdistyksen toimintaan. Tässä opinnäytetyössä toistimme saman kyselyn, mutta muokkasimme kysymykset vastaamaan pitkittynyttä koronapandemiatilannetta, sillä rajoitukset jatkuivat myös keväällä 2021.
Tarkoituksena oli selvittää, miten Pirkanmaan Muistiyhdistyksen asiakkaat ovat jaksaneet pitkittyneen koronapandemian aikana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, millä tavoin tilanne on vaikuttanut heidän jaksamiseensa, onko jaksamisen suhteen tapahtunut muutoksia sekä millaista tukea he ovat saaneet ja ovatko he saaneet riittävästi tukea.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella vastaajien arjessa jaksaminen on heikentynyt, vaikka osa vastaajista on nähnyt pitkittyneen tilanteen myös positiivisessa mielessä. Tyytyväisyys Pirkanmaan Muistiyhdistyksen toimintaan on säilynyt hyvänä, vaikka tulosten mukaan heidän palveluitaan on käyttänyt vähemmän asiakkaita.
In spring 2020, in the beginning of the corona pandemic, Pirkanmaan Muistiyhdistys made a quantitative e-mail research to their customers. With this research they wanted to find out how well their dementia customers and their relatives are coping because of the restrictions that are made to stop the corona virus to spread. They also wanted to find out, how satisfied their customers are to their working during the pandemic. In this thesis we repeated the same research, but we modified the questions to respond to the prolonged corona pandemic situation because the restrictions were still on spring 2021.
The purpose of this thesis was to find out, how the customers of Pirkanmaan Muistiyhdistys have managed during the prolonged corona pandemic. The aim was to produce information about how the situation has affected their managing, have there been chances with the managing and, what kind of support they have had and have they had enough support.
Based on the thesis results, respondents coping in everyday life has weakened, although, some of the respondents have seen the prolonged situation in a positive manner. The satisfaction to Pirkanmaan Muistiyhdistys has stayed good, although, based on the results, less customers have used their services.