Kasvunkansio osana varhaiskasvatuksen pedagogista dokumentointia
Kantola, Taina (2022)
Kantola, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232775
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen on lain mukaan sisällyttävä pedagogista dokumentointia, mutta sen tarkoitus ja sisältö ovat usein vielä työntekijöille epäselviä. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden ammattitaitoa selventämällä mitä pedagogisuudella dokumentoinnissa ja erityisesti kasvunkansioissa tarkoitetaan. Tavoitteena oli tehdä konkreettinen kasvunkansio, josta saa uusia työkaluja pedagogisen dokumentoinnin toteuttamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin ja sen kahden päiväkodin kanssa. Päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta kysyttiin, mitä he haluavat tietää pedagogisesta dokumentoinnista ja sen toteutumisesta kasvunkansioissa. Toiveena oli selkeä ohjeistus miten kasvunkansiota voi hyödyntää toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Toiminnallisessa osuudessa dokumentoitiin Koulurinteen päiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten ryhmän toimintaa mm. valokuvaamalla ja haastattelemalla lapsia. Huoltajia osallistettiin kysymällä heidän toiveitaan oman lapsensa dokumentoinnille. Dokumentteja sekä lähdekirjallisuudesta saatua tietoa käytettiin opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen varhaiskasvatuksen työntekijöiden info- ja ideakansioon, joka vastasi tarpeeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin ja sen kahden päiväkodin kanssa. Päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta kysyttiin, mitä he haluavat tietää pedagogisesta dokumentoinnista ja sen toteutumisesta kasvunkansioissa. Toiveena oli selkeä ohjeistus miten kasvunkansiota voi hyödyntää toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Toiminnallisessa osuudessa dokumentoitiin Koulurinteen päiväkodin 3-5-vuotiaiden lasten ryhmän toimintaa mm. valokuvaamalla ja haastattelemalla lapsia. Huoltajia osallistettiin kysymällä heidän toiveitaan oman lapsensa dokumentoinnille. Dokumentteja sekä lähdekirjallisuudesta saatua tietoa käytettiin opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen varhaiskasvatuksen työntekijöiden info- ja ideakansioon, joka vastasi tarpeeseen.