Case: Digitaalinen markkinointisuunnitelma Suomen Ekomatkaajat Oy:lle
Mäkinen, Anniina (2022)
Mäkinen, Anniina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202232786
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kohdennettu Suomen Ekomatkaajat Oy:lle. Työn tavoitteena oli luoda yrityksen kansainvälisille markkinoille kohdennettu digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jossa on huomioitu myös vastuullisuusviestintä. Tämän markkinointisuunnitelman myötä yrityksellä on valmiudet suunnitella ja toteuttaa loogisesti markkinointia eri sosiaalisen median kanaville sekä verkkosivuilta löytyvään blogiin.
Tutkimusongelmana oli kansainvälisten asiakkaiden tavoittaminen eri sosiaalisen median kanavista. Yritykseltä on aiemmin puuttunut kokonaan suunnitelma kansainvälisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Työssä esitellään eri sosiaalisen median kanavat, markkinoinnin RACE-malli ja sisältömarkkinoinnin merkitys digitaalisessa markkinoinnissa. Sisältömarkkinointi on tärkeä strateginen metodi tunnettavuutta kasvattavalle yritykselle.
Opinnäytetyön on produktiivinen ja menetelminä on käytetty markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teoriapohjia, aiempia tutkimuksia sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelussa haastateltiin Ekomatkaajien omistajaa Maria Ojajärveä, joka on yrityksen ainoa vakituinen työntekijä. Haastattelun perusteella luotiin SWOT-analyysi yrityksen sosiaalisen median käytöstä ja asiakassegmenteistä. Haastattelun tuloksena saatiin suuntaa antavaa informaatiota yrityksen mahdollisista kohderyhmistä.
Opinnäytetyön päätuotos oli digitaalisen markkinoinnin vuosikello eli tarkka suunnitelma. Vuosikello on toimiva ja tärkeä väline markkinoinnissa, jota pitää pystyä myös muokkaamaan tilanteiden muuttuessa. Vuosikello rakennettiin yleisen teorian pohjalta, koska tutkimuksessa ei saatu tarkasti rajattua ketä yrityksen kansainväliset asiakkaat todella ovat ja mistä heidät parhaiten tavoittaa. Tämän perusteella voidaan todeta, että työn tuotos on yleispätevä. Tekemällä lisätutkimuksia asiakassegmenttien kartoittamiseksi, voidaan markkinointisuunnitelmaa kohdentaa ja hyödyntää entistä paremmin.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, markkinointisuunnitelma, vastuullinen matkailu
Tutkimusongelmana oli kansainvälisten asiakkaiden tavoittaminen eri sosiaalisen median kanavista. Yritykseltä on aiemmin puuttunut kokonaan suunnitelma kansainvälisten asiakkaiden tavoittamiseksi. Työssä esitellään eri sosiaalisen median kanavat, markkinoinnin RACE-malli ja sisältömarkkinoinnin merkitys digitaalisessa markkinoinnissa. Sisältömarkkinointi on tärkeä strateginen metodi tunnettavuutta kasvattavalle yritykselle.
Opinnäytetyön on produktiivinen ja menetelminä on käytetty markkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teoriapohjia, aiempia tutkimuksia sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelussa haastateltiin Ekomatkaajien omistajaa Maria Ojajärveä, joka on yrityksen ainoa vakituinen työntekijä. Haastattelun perusteella luotiin SWOT-analyysi yrityksen sosiaalisen median käytöstä ja asiakassegmenteistä. Haastattelun tuloksena saatiin suuntaa antavaa informaatiota yrityksen mahdollisista kohderyhmistä.
Opinnäytetyön päätuotos oli digitaalisen markkinoinnin vuosikello eli tarkka suunnitelma. Vuosikello on toimiva ja tärkeä väline markkinoinnissa, jota pitää pystyä myös muokkaamaan tilanteiden muuttuessa. Vuosikello rakennettiin yleisen teorian pohjalta, koska tutkimuksessa ei saatu tarkasti rajattua ketä yrityksen kansainväliset asiakkaat todella ovat ja mistä heidät parhaiten tavoittaa. Tämän perusteella voidaan todeta, että työn tuotos on yleispätevä. Tekemällä lisätutkimuksia asiakassegmenttien kartoittamiseksi, voidaan markkinointisuunnitelmaa kohdentaa ja hyödyntää entistä paremmin.
Asiasanat: digitaalinen markkinointi, markkinointisuunnitelma, vastuullinen matkailu