Ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja läpäisyn tehostaminen Saimaan ammattiopisto Sampossa
Ryynänen, Jenni; Sarén, Kati (2014)
Ryynänen, Jenni
Sarén, Kati
Saimaan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401261720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401261720
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa Saimaan ammattiopisto Sampon nuorten ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn ja läpäisyn tehostamiseen. Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Saimaan ammattiopisto Sampon nuorten ammatillisten opintojen
keskeyttäminen ja läpäisy olivat ilmiöitä, joita tutkittiin tapauksina.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin teemahaastattelut kahdelle ammattiopistosta eronneelle ja kolmelle opiskelevalle nuorelle (n=5). Toisessa vaiheessa esitettiin sisällön analyysillä tiivistetty kokemustieto kahdelle ammattiopistossa keskeyttämisen ehkäisyyn ja läpäisyn tehostamiseen keskittyvälle projektiryhmälle, Teho–projektille ja Benchmarking-työryhmälle. Projektiryhmien edustajilta kerättiin toimenpide-ehdotukset, joiden avulla nuorten tuottamat kehitysehdotukset siirtyvät käytäntöön. Tavoitteena on jalkauttaa nuorten kokemuksellinen tieto ja projektiryhmiltä kartoitetut toimenpide-ehdotukset Saimaan ammattiopisto Sampoon ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn ja läpäisyn tehostamiseen.
Tulosten perusteella ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja läpäisyn tehostaminen vaativat moniäänistä keskustelua ja ajattelua. Haastatellut nuoret kokivat, että peruskoulussa täytyisi saada perusteellisempaa tietoa ammatillisten opintojen opiskelusta. Ammatillisessa koulutuksessa tulisi keskeisesti kehittää sitä, että opiskelijan opinnot alkaisivat opiskelijan vahvuuksien vahvistamisella sekä opiskelijoiden osallisuuden lisäämisellä. Kehittämisen kohteiksi nousivat myös ryhmäytymisen, työelämäpainotteisuuden, aiempien opintojen huomioimisen ja yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisen kehittäminen. Nuorten haastattelut vahvistivat sen, että opiskelijat opiskelevat alaa saavuttaakseen tutkintotodistuksen. Ammatillisen osaamisen kehittymisen sijaan läpäisyn tehostamiseen näyttää olevan enemmän merkitystä muun muassa ryhmäytymisellä ja sosiaalisilla suhteilla.
keskeyttäminen ja läpäisy olivat ilmiöitä, joita tutkittiin tapauksina.
Tutkimus toteutettiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin teemahaastattelut kahdelle ammattiopistosta eronneelle ja kolmelle opiskelevalle nuorelle (n=5). Toisessa vaiheessa esitettiin sisällön analyysillä tiivistetty kokemustieto kahdelle ammattiopistossa keskeyttämisen ehkäisyyn ja läpäisyn tehostamiseen keskittyvälle projektiryhmälle, Teho–projektille ja Benchmarking-työryhmälle. Projektiryhmien edustajilta kerättiin toimenpide-ehdotukset, joiden avulla nuorten tuottamat kehitysehdotukset siirtyvät käytäntöön. Tavoitteena on jalkauttaa nuorten kokemuksellinen tieto ja projektiryhmiltä kartoitetut toimenpide-ehdotukset Saimaan ammattiopisto Sampoon ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisyyn ja läpäisyn tehostamiseen.
Tulosten perusteella ammatillisten opintojen keskeyttämisen ehkäisy ja läpäisyn tehostaminen vaativat moniäänistä keskustelua ja ajattelua. Haastatellut nuoret kokivat, että peruskoulussa täytyisi saada perusteellisempaa tietoa ammatillisten opintojen opiskelusta. Ammatillisessa koulutuksessa tulisi keskeisesti kehittää sitä, että opiskelijan opinnot alkaisivat opiskelijan vahvuuksien vahvistamisella sekä opiskelijoiden osallisuuden lisäämisellä. Kehittämisen kohteiksi nousivat myös ryhmäytymisen, työelämäpainotteisuuden, aiempien opintojen huomioimisen ja yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisen kehittäminen. Nuorten haastattelut vahvistivat sen, että opiskelijat opiskelevat alaa saavuttaakseen tutkintotodistuksen. Ammatillisen osaamisen kehittymisen sijaan läpäisyn tehostamiseen näyttää olevan enemmän merkitystä muun muassa ryhmäytymisellä ja sosiaalisilla suhteilla.