Laadunhallintajärjestelmän muutosten käyttöönotto fuusion jälkeisessä organisaatiossa
Järvenpää, Joni (2022)
Järvenpää, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172600
Tiivistelmä
Ajan myötä yritys ja sen organisaatiorakenne saattavat muuttua, mutta millä tavoin laadunhallintajärjestelmä sopeutuu muutoksiin, on vielä uusi tutkimusaihe, erityisesti yritysten fuusiossa.
Tämä opinnäytetyö keskittyy laadunhallintajärjestelmän muutosten käyttöönottoon fuusion jälkeisessä organisaatiossa, jossa konsernin yritykset fuusioituivat yhdeksi yhtenäiseksi yritykseksi. Ennen tapahtunutta fuusiota, konsernille oli luotuna ISO 9001 -standardinmukainen laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimi Elkome Oy.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa laadunhallintajärjestelmän päivityksessä huomioitavat asiat sekä toteuttaa ja seurata muutoksen vaatimia toimenpiteitä. Tavoitteena oli laadunhallintajärjestelmän kokonaisvaltainen päivittäminen vastaamaan fuusiossa syntynyttä yritystä.
Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja, laatudokumenttien katselmuksia sekä toiminnasta syntyneiden poikkeamaraporttien analysointia. Tutkimusongelmana oli määrittää analysoitava data laadunhallintajärjestelmän muutosten vaikuttavuuden arviointiin tavalla, joka mukailee ISO 9001-standardia. Laadunhallintajärjestelmän muutoksen vaikuttavuutta tarkasteltiin prosessipoikkeamien analysoinnilla avulla. Poikkeamien kirjaamista, käsittelyä ja niiden vaikutusten arviointia pyrittiin tukemaan henkilöstön kattavalla perehdytyksellä. Poikkeamien käsittelyä ja vaikutusta korostettiin henkilökohtaisissa palavereissa, ja yleisesti koko henkilöstön keskuudessa.
Laadunhallintajärjestelmän muutoksen alkuvaiheessa prosessipoikkeamia syntyi runsaasti, mikä miellettiin positiivisena ongelmana, sillä poikkeamat toimivat prosessinomaisen toiminnan huoltotoimenpiteinä, jolla toiminta pyrittiin ohjaamaan muuttuneen prosessin mukaiseksi. Prosessinmukainen toiminta, toimintamallien muutokset ja niihin sopeutuminen on jatkuva prosessi.
Tämä opinnäytetyö keskittyy laadunhallintajärjestelmän muutosten käyttöönottoon fuusion jälkeisessä organisaatiossa, jossa konsernin yritykset fuusioituivat yhdeksi yhtenäiseksi yritykseksi. Ennen tapahtunutta fuusiota, konsernille oli luotuna ISO 9001 -standardinmukainen laadunhallintajärjestelmä. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimi Elkome Oy.
Työn tarkoituksena oli kartoittaa laadunhallintajärjestelmän päivityksessä huomioitavat asiat sekä toteuttaa ja seurata muutoksen vaatimia toimenpiteitä. Tavoitteena oli laadunhallintajärjestelmän kokonaisvaltainen päivittäminen vastaamaan fuusiossa syntynyttä yritystä.
Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastatteluja, laatudokumenttien katselmuksia sekä toiminnasta syntyneiden poikkeamaraporttien analysointia. Tutkimusongelmana oli määrittää analysoitava data laadunhallintajärjestelmän muutosten vaikuttavuuden arviointiin tavalla, joka mukailee ISO 9001-standardia. Laadunhallintajärjestelmän muutoksen vaikuttavuutta tarkasteltiin prosessipoikkeamien analysoinnilla avulla. Poikkeamien kirjaamista, käsittelyä ja niiden vaikutusten arviointia pyrittiin tukemaan henkilöstön kattavalla perehdytyksellä. Poikkeamien käsittelyä ja vaikutusta korostettiin henkilökohtaisissa palavereissa, ja yleisesti koko henkilöstön keskuudessa.
Laadunhallintajärjestelmän muutoksen alkuvaiheessa prosessipoikkeamia syntyi runsaasti, mikä miellettiin positiivisena ongelmana, sillä poikkeamat toimivat prosessinomaisen toiminnan huoltotoimenpiteinä, jolla toiminta pyrittiin ohjaamaan muuttuneen prosessin mukaiseksi. Prosessinmukainen toiminta, toimintamallien muutokset ja niihin sopeutuminen on jatkuva prosessi.