Toiminnan muutosmallin ja prosessin kehittäminen 2M-IT Oy:lle
Penttinen, Eeva (2022)
Penttinen, Eeva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172567
Tiivistelmä
Teknologia muuttaa yleensä käytännön toimintaa sekä siihen liittyviä toimintamalleja. Sähköisten palveluiden käyttöönotto synnyttää sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioissa tarpeen tarkastella uudelleen olemassa olevia toimintaprosesseja, jotta teknologia ei olisi itseisarvo vaan käytännön toimintaa tukeva apuväline. Teknologian käyttöönoton oleellisena osana tulisi olla toimintaprosessien uudelleenmuotoilu, jolla tuetaan sähköisten palveluiden käyttämistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallisen muutoksen malli ja prosessi, joilla pystytään tunnistamaan toiminnallisen muutoksen tarpeet sote-sektorin ict-asiakasprojekteissa sekä samalla kyetä kasvattamaan kohdeorganisaation asiantuntijoiden osaamista. Mallin avulla pyritään kehittämään myös kohdeorganisaation toiminnan laatua ja tehokkuutta, toimintatapojen yhteneväisyyttä, kustannustehokkuutta sekä asiakastarpeiden kokonaisvaltaisempaa huomioimista. Tarkoituksena oli luoda toiminnallisen muutoksen malli sekä siihen liittyvä prosessi, joiden avulla pystytään tukemaan asiakasorganisaatioiden toiminnan kehittämistä muuttuvissa toimintaympäristöissä sote-sektorilla.
Kehittämisprojekti toteutettiin asiantuntijaraati- ja Learning cafe-menetelmiä hyödyntäen. Työpajoissa työskenneltiin teemoittain ja asiantuntijaraati kävi vuoropuhelua koko projektin ajan sekä kehitti toimintamallin ja prosessin käytännön työelämän tarpeisiin. Asiantuntijatyöryhmän jäsenet olivat tunnistaneet yhteisen toimintamallin tarpeellisuuden jo aikaisemmissa asiakasprojekteissaan. Asiantuntijatyöryhmän jäsenten vahva perehtyneisyys sekä pitkä työkokemus projektityöstä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ict-sektorilla antoi erittäin hyvät edellytykset tälle kehittämisprojektille.
Kehittämisprojektin tuloksena projektityötä tekevät asiantuntijat pystyvät tunnistamaan toiminnallisen muutoksen tarpeet käynnistyvissä ict-projekteissa ja sitä kautta tukemaan asiakasorganisaatioita teknologian käyttöönotoissa. Lisäksi projektissa havaittiin myös tarve selkiyttää prosessin mukaisia vastuita sekä rooleja hallintamallin avulla. Tuotoksena syntyi kohdeorganisaation tarpeisiin luotu sisäinen toiminnallisen muutoksen malli ja prosessi sekä dokumentaatio, joiden avulla pystytään kehittämään kohdeorganisaation asiantuntijoiden kykyä tunnistaa sekä toteuttaa toiminnallisen muutoksen vaatimia toimenpiteitä asiakasorganisaatioiden teknologiaprojekteissa. Technology typically changes the practical operation and the related operating models. There is a need for social and health care organizations to review existing processes with the introduction of e-services. Technology shouldn’t be a primary objective as such, it should be a tool to support the practical work. An essential part of the smoothest possible deployment of technology should be the redesign of processes to streamline the use of e-services.
The aim of this thesis was to develop a model and process that can identify the needs of functional change in customer projects in the social and health care service sector. The aim at the same time was to increase the expertise of the target organization's professionals. The model also supports developing the quality and efficiency of the target organization's operations, the consistency of operating methods, cost efficiency and a more comprehensive understanding of customer needs. The purpose was to create a model for functional change and a process that can be used to support the development of customer organizations in changing operating environments in the social and healthcare sector.
The development project was carried out using expert panel and learning cafe methods. The workshops were themed, and the panel of experts had dialogue throughout the entire project and developed an operating model and process for the needs of practical working life. The expert working group had already recognized the need for an operating model in previous client projects. The strong knowledge of the expert working group and their long work experience in project work in the ICT sector of the social and health care provided solid basis for this development project.
As a result of this development project, the project workers will be able to identify the needs for functional change in the coming ICT projects and thereby support customer organizations in technology deployments. In addition, the project also identified the need to clarify responsibilities and roles for the process in a management model. The results were a well-documented internal organizational model and a process for functional change intended to serve the needs of the target organization. The model and process promote building capability to identify and implement the measures required for functional change in customer organizations technology projects.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toiminnallisen muutoksen malli ja prosessi, joilla pystytään tunnistamaan toiminnallisen muutoksen tarpeet sote-sektorin ict-asiakasprojekteissa sekä samalla kyetä kasvattamaan kohdeorganisaation asiantuntijoiden osaamista. Mallin avulla pyritään kehittämään myös kohdeorganisaation toiminnan laatua ja tehokkuutta, toimintatapojen yhteneväisyyttä, kustannustehokkuutta sekä asiakastarpeiden kokonaisvaltaisempaa huomioimista. Tarkoituksena oli luoda toiminnallisen muutoksen malli sekä siihen liittyvä prosessi, joiden avulla pystytään tukemaan asiakasorganisaatioiden toiminnan kehittämistä muuttuvissa toimintaympäristöissä sote-sektorilla.
Kehittämisprojekti toteutettiin asiantuntijaraati- ja Learning cafe-menetelmiä hyödyntäen. Työpajoissa työskenneltiin teemoittain ja asiantuntijaraati kävi vuoropuhelua koko projektin ajan sekä kehitti toimintamallin ja prosessin käytännön työelämän tarpeisiin. Asiantuntijatyöryhmän jäsenet olivat tunnistaneet yhteisen toimintamallin tarpeellisuuden jo aikaisemmissa asiakasprojekteissaan. Asiantuntijatyöryhmän jäsenten vahva perehtyneisyys sekä pitkä työkokemus projektityöstä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ict-sektorilla antoi erittäin hyvät edellytykset tälle kehittämisprojektille.
Kehittämisprojektin tuloksena projektityötä tekevät asiantuntijat pystyvät tunnistamaan toiminnallisen muutoksen tarpeet käynnistyvissä ict-projekteissa ja sitä kautta tukemaan asiakasorganisaatioita teknologian käyttöönotoissa. Lisäksi projektissa havaittiin myös tarve selkiyttää prosessin mukaisia vastuita sekä rooleja hallintamallin avulla. Tuotoksena syntyi kohdeorganisaation tarpeisiin luotu sisäinen toiminnallisen muutoksen malli ja prosessi sekä dokumentaatio, joiden avulla pystytään kehittämään kohdeorganisaation asiantuntijoiden kykyä tunnistaa sekä toteuttaa toiminnallisen muutoksen vaatimia toimenpiteitä asiakasorganisaatioiden teknologiaprojekteissa.
The aim of this thesis was to develop a model and process that can identify the needs of functional change in customer projects in the social and health care service sector. The aim at the same time was to increase the expertise of the target organization's professionals. The model also supports developing the quality and efficiency of the target organization's operations, the consistency of operating methods, cost efficiency and a more comprehensive understanding of customer needs. The purpose was to create a model for functional change and a process that can be used to support the development of customer organizations in changing operating environments in the social and healthcare sector.
The development project was carried out using expert panel and learning cafe methods. The workshops were themed, and the panel of experts had dialogue throughout the entire project and developed an operating model and process for the needs of practical working life. The expert working group had already recognized the need for an operating model in previous client projects. The strong knowledge of the expert working group and their long work experience in project work in the ICT sector of the social and health care provided solid basis for this development project.
As a result of this development project, the project workers will be able to identify the needs for functional change in the coming ICT projects and thereby support customer organizations in technology deployments. In addition, the project also identified the need to clarify responsibilities and roles for the process in a management model. The results were a well-documented internal organizational model and a process for functional change intended to serve the needs of the target organization. The model and process promote building capability to identify and implement the measures required for functional change in customer organizations technology projects.