Kun lapsi satuttaa, vertaistoimijuudella tukea perheille
Mäkinen, Kirsi Kaarina (2022)
Mäkinen, Kirsi Kaarina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172589
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Kehitysvammaisten Palvelusäätiön Kun Lapsi Satuttaa - hanke. Hanke toimii Pirkanmaalla 2020-2022. Hankkeessa on yhtenä osa-alueena aloitettu kehittämään vertaistoimijuuteen perustuvaa vertaistukea perheille, jossa on erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren väkivaltaa. Hankkeessa on koulutettu viisi vertaistoimijaa perheiden vertaistukitoimintaan. Tutkimuksen tavoitteena on vertaistoimijoiden kanssa yhdessä tuottaa tietoa ymmärtääksemme paremmin lapsen tuottamaa väkivaltaa ilmiönä sekä kehittää tämän tiedon perusteella kokemustoimijuuteen perustuvaa vertaistukea sekä kartoittaa kyseisen kohderyhmän tuentarpeita yleisesti. Tätä tietoa voidaan hyödyntää palvelujen ja osaamisen kehittämisessä tätä kohderyhmää ajatellen. Tutkimuskysymyksiksi muotoutui 1. Miten tulevat vertaistoimijat kokivat vertaistoimijuuden merkityksen? 2. Minkälaista tukea ne perheet tarvitsevat, joissa esiintyy erityistä tukea tarvitsevan lapsen väkivaltaa?
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Opinnäyte toteutettiin käyttämällä työpajaa tiedon tuottamisen välineenä. Työpaja pidettiin marraskuussa 2021 Tampereella. Työpajaan osallistuivat kaikki viisi Kun Lapsi Satuttaa -hankkeessa vertaistoimijakoulutuksen käynyttä henkilöä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Opinnäytteen tuloksena todetaan, että kohderyhmä tarvitsee tuen muotoja, jotka huomioivat koko perheen, tukevat jaksamista sekä ovat konkreettista arjen apua ja tukea. Opinnäytteessä havaitaan myös hyvän palveluohjauksen suuri merkityksen, sillä selkeää palvelupolkua ei ole. Osaamisen kehittäminen palveluissa on tärkeää näiden perheiden kohtaamisessa. Vertaistuelle nähtiin selkeää tarvetta. Vertaistoimijuusvalmennus nähtiin tutkimuksessa omaa eheytymisen prosessia tukevana. Vertaistoimijuudella todetaan olevan toimijoille monia merkityksiä. He kokevat, että kokemustoimijuuden myötä omat rankat kokemukset saavat merkityksen, he saavat toiminnastaan iloa, yksilöllistä kasvua ja kasvua toimimaan yhteisön hyväksi olemalla mukana muutoksessa parempaan. Tämän opinnäytteen merkitys on aran aiheen puheeksi ottamisessa, jotta tulevaisuudessa kohderyhmän perheet tulisivat paremmin nähdyksi ja kuulluksi niin palveluissa kuin koko yhteiskunnasamme.
Kyseessä on laadullinen tutkimus. Opinnäyte toteutettiin käyttämällä työpajaa tiedon tuottamisen välineenä. Työpaja pidettiin marraskuussa 2021 Tampereella. Työpajaan osallistuivat kaikki viisi Kun Lapsi Satuttaa -hankkeessa vertaistoimijakoulutuksen käynyttä henkilöä. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä.
Opinnäytteen tuloksena todetaan, että kohderyhmä tarvitsee tuen muotoja, jotka huomioivat koko perheen, tukevat jaksamista sekä ovat konkreettista arjen apua ja tukea. Opinnäytteessä havaitaan myös hyvän palveluohjauksen suuri merkityksen, sillä selkeää palvelupolkua ei ole. Osaamisen kehittäminen palveluissa on tärkeää näiden perheiden kohtaamisessa. Vertaistuelle nähtiin selkeää tarvetta. Vertaistoimijuusvalmennus nähtiin tutkimuksessa omaa eheytymisen prosessia tukevana. Vertaistoimijuudella todetaan olevan toimijoille monia merkityksiä. He kokevat, että kokemustoimijuuden myötä omat rankat kokemukset saavat merkityksen, he saavat toiminnastaan iloa, yksilöllistä kasvua ja kasvua toimimaan yhteisön hyväksi olemalla mukana muutoksessa parempaan. Tämän opinnäytteen merkitys on aran aiheen puheeksi ottamisessa, jotta tulevaisuudessa kohderyhmän perheet tulisivat paremmin nähdyksi ja kuulluksi niin palveluissa kuin koko yhteiskunnasamme.