Lisä- ja palvelutuotteet asuntoilmanvaihdon tuotesegmentillä
Karhu, Simo (2022)
Karhu, Simo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172595
Tiivistelmä
Asuntoilmanvaihto on kehittynyt vuosien saatossa ja uusia vaatimuksia on viime vuosina tullut lisää. Ilmanvaihtokoneiden ja liesikupujen lisäksi asuntoon tarvitaan kasvavissa määrin myös muita tuotteita, jotta asetetut määräykset ja tavoitteet täyttyvät.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mitä lisä- ja palvelutuotteita Deekax Air Oy:n on järkevää ottaa tuotekehitykseen tai myyntiin päätuotteiden lisäksi. Mille tuotteille on kysyntää, mikä on tuotteiden hinnoittelu, mikä on tuotteiden soveltuvuus asuinrakennuksiin ja mitkä tuotteet tuovat lisäarvoa vastaajalle?
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista aineistonhankintamenetelmää eli toteutettiin kyselytutkimus. Kysely suunnattiin alan suunnittelijoille, urakoitsijoille, rakennuttajille sekä rakennusliikkeille. Kysely toteutettiin monivalintakysymyksinä sekä lopussa oli tilaa vapaille kommenteille. Vastausprosentti oli noin 30 prosenttia. Vastausprosenttia voidaan pitää hyvänä.
Kyselytutkimuksesta saatavien tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen lähtötilanteessa olleet tuotteet tuovat selvää lisäarvoa vastaajille. Val-taosalle vastaajista laitevalmistaja on ennestään tuttu. Pääosalle vastaajista tärkeintä toiminnassa ja tuotteissa on hinta, laatu ja toimintavarmuus. Vastaajien antamat vapaavalintaiset kommentit ovat olleet hyviä ja merkityksellisiä. Ne täytyy ottaa huomioon tulevassa tuotekehityksessä, koska niiden merkitys on vaikuttaa olevan suuri sekä kysytty.
Opinnäytetyöstä saatavia tietoja voidaan käyttää tuotekehitykseen, tuotevalikoiman laatimiseen, koulutusten ja markkinoinnin kohdentamiseen. Työlle asetetut vaatimukset ovat täyttyneet ja avoimiin kysymyksiin on saatu vastaukset.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia mitä lisä- ja palvelutuotteita Deekax Air Oy:n on järkevää ottaa tuotekehitykseen tai myyntiin päätuotteiden lisäksi. Mille tuotteille on kysyntää, mikä on tuotteiden hinnoittelu, mikä on tuotteiden soveltuvuus asuinrakennuksiin ja mitkä tuotteet tuovat lisäarvoa vastaajalle?
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista aineistonhankintamenetelmää eli toteutettiin kyselytutkimus. Kysely suunnattiin alan suunnittelijoille, urakoitsijoille, rakennuttajille sekä rakennusliikkeille. Kysely toteutettiin monivalintakysymyksinä sekä lopussa oli tilaa vapaille kommenteille. Vastausprosentti oli noin 30 prosenttia. Vastausprosenttia voidaan pitää hyvänä.
Kyselytutkimuksesta saatavien tulosten perusteella voidaan todeta, että tutkimuksen lähtötilanteessa olleet tuotteet tuovat selvää lisäarvoa vastaajille. Val-taosalle vastaajista laitevalmistaja on ennestään tuttu. Pääosalle vastaajista tärkeintä toiminnassa ja tuotteissa on hinta, laatu ja toimintavarmuus. Vastaajien antamat vapaavalintaiset kommentit ovat olleet hyviä ja merkityksellisiä. Ne täytyy ottaa huomioon tulevassa tuotekehityksessä, koska niiden merkitys on vaikuttaa olevan suuri sekä kysytty.
Opinnäytetyöstä saatavia tietoja voidaan käyttää tuotekehitykseen, tuotevalikoiman laatimiseen, koulutusten ja markkinoinnin kohdentamiseen. Työlle asetetut vaatimukset ovat täyttyneet ja avoimiin kysymyksiin on saatu vastaukset.