Virtuaalihitsauksen hyödyntäminen toisen asteen koulutuksessa
Karppinen, Alpo (2022)
Karppinen, Alpo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202172585
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Ylä-Savon ammattiopiston hitsaus- ja levytyöosastolle osana Teollisuuden uudet osaajat (TUO)-hanketta. Erilaiset virtuaalitodellisuudet ovat lisääntyneet nykyaikaisessa opetuksessa toisella asteella. Virtuaalitodellisuus antaa liikkumavaraa opiskelijoille harjoitella paikasta ja ajasta riippumatta itsenäisesti. Opinnäytetyössä on tarkoitus tutkia virtuaalihitsauksen hyödyntämistä toisen asteen koulutuksessa ja voidaanko sillä saavuttaa säästöjä harjoituskuluissa opetuksessa. Hitsaus vaatii laajaa osaamista niin teoreettiselta pohjalta kuin myös käytännön osalta.
Opinnäytetyössä selvitettiin eri ammattiopistoihin lähetetyllä kyselykaavakkeella, miten hyvin opiskelijat ovat ottaneet harjoittelun vastaan virtuaalisilla hitsauslaitteilla ja onko siitä ollut apua hitsauksen oppimiseen sekä kuinka paljon säästöjä on saatu aikaiseksi ennen kuin on aloitettu oikea hitsaus työsaleissa. Kyselyssä oli pääaiheena virtuaalilaitteiden käytettävyys ja niillä saavutettavat opetusmateriaalien säästöt. Opinnäyte-työn tulokset analysoin SWOT-analyysillä ja näiden pohjalta muodostettiin näkemys opiskelijoiden ja ohjaajien kannalta virtuaalilaitteiden käytöstä opetuksessa.
Kyselyiden ja oman käyttökokemuksen mukaan suurimmaksi hyödyiksi tutkimuksessa opiskelijat ja ammattiopistojen vastaajat kokivat virtuaalilaitteiden madaltavan kynnystä aloittaa sekä antaa paremmat lähtökohdat oikealla hitsauksen harjoittelulle. Kyselyssä selvisi myös, että virtuaalilaitteiden monipuolisuus kannattaa ottaa huomioon niitä hankittaessa, jolloin saavutetaan todentuntuisuus harjoittelussa. Tutkimuksen mukaan materiaalikuluja ja muita kuluja ei opinnäytetyön aikaan ole tutkittu ammattiopistoissa, ja tämä oli haasteellinen tutkimus näiltä osin. Materiaali- ja muita kuluja voidaan pienentää käyttämällä opetuksessa osana virtuaalitodellisuutta, mutta säästöt ovat tutkimukseni mukaan kuitenkin laitteisiin sijoitettavan pääomaa verrattaessa siinä määrin pienet ja tuloksena oli, että virtuaalihitsauksen osalta suurin hyöty saavutetaan oikean hitsauksen harjoittelua tukevana prosessina.
Tutkimuksen pohjalta hitsauksen opetusta voidaan kehittää niin, että opiskelijat suorittavat virtuaalihitsauskurssin ennen kuin he voivat aloittaa oikean hitsauksen työsalissa ja tällä voidaan vähentää osittain materiaali- sekä muita kuluja opetuksessa. Virtuaalihitsauslaitteita hankittaessa niiden monipuolisuus nousi esille tutkimuksessa. Laitteita käytettäessä hitsaustuntuman on oltava hyvin lähellä oikeaa hitsausta sekä mahdollisuus parametrien manuaaliseen säätöön.
Opinnäytetyössä selvitettiin eri ammattiopistoihin lähetetyllä kyselykaavakkeella, miten hyvin opiskelijat ovat ottaneet harjoittelun vastaan virtuaalisilla hitsauslaitteilla ja onko siitä ollut apua hitsauksen oppimiseen sekä kuinka paljon säästöjä on saatu aikaiseksi ennen kuin on aloitettu oikea hitsaus työsaleissa. Kyselyssä oli pääaiheena virtuaalilaitteiden käytettävyys ja niillä saavutettavat opetusmateriaalien säästöt. Opinnäyte-työn tulokset analysoin SWOT-analyysillä ja näiden pohjalta muodostettiin näkemys opiskelijoiden ja ohjaajien kannalta virtuaalilaitteiden käytöstä opetuksessa.
Kyselyiden ja oman käyttökokemuksen mukaan suurimmaksi hyödyiksi tutkimuksessa opiskelijat ja ammattiopistojen vastaajat kokivat virtuaalilaitteiden madaltavan kynnystä aloittaa sekä antaa paremmat lähtökohdat oikealla hitsauksen harjoittelulle. Kyselyssä selvisi myös, että virtuaalilaitteiden monipuolisuus kannattaa ottaa huomioon niitä hankittaessa, jolloin saavutetaan todentuntuisuus harjoittelussa. Tutkimuksen mukaan materiaalikuluja ja muita kuluja ei opinnäytetyön aikaan ole tutkittu ammattiopistoissa, ja tämä oli haasteellinen tutkimus näiltä osin. Materiaali- ja muita kuluja voidaan pienentää käyttämällä opetuksessa osana virtuaalitodellisuutta, mutta säästöt ovat tutkimukseni mukaan kuitenkin laitteisiin sijoitettavan pääomaa verrattaessa siinä määrin pienet ja tuloksena oli, että virtuaalihitsauksen osalta suurin hyöty saavutetaan oikean hitsauksen harjoittelua tukevana prosessina.
Tutkimuksen pohjalta hitsauksen opetusta voidaan kehittää niin, että opiskelijat suorittavat virtuaalihitsauskurssin ennen kuin he voivat aloittaa oikean hitsauksen työsalissa ja tällä voidaan vähentää osittain materiaali- sekä muita kuluja opetuksessa. Virtuaalihitsauslaitteita hankittaessa niiden monipuolisuus nousi esille tutkimuksessa. Laitteita käytettäessä hitsaustuntuman on oltava hyvin lähellä oikeaa hitsausta sekä mahdollisuus parametrien manuaaliseen säätöön.