Väärinkäytösmonitoroinnin järjestelmätuen käyttöönotto ja petosten ehkäisyn prosessien kehittäminen pankissa X
Liljavirta, Mikko (2022)
Liljavirta, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202162517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on pankkiryhmä X, joka otti käyttöön uuden väärinkäytösten monitorointijärjestelmän.
Yhteiskunta toimii entistä enemmän digitaalisesti eikä pankkitoiminta ole tästä poikkeus. Digitaalisuus muokkaa myös rikollisuutta ja heidän toimintatapojaan – tästä johtuen pankkien asiakkaat ja pankit ovat alttiita uudenlaisille väärinkäytöksille. Väärinkäytöksen kohteeksi joutunut asiakas saattaa menettää suuria määriä rahaa ja taloudellisen vahingon kärsijäksi voi joutua joko pankki tai asiakas. Tämän lisäksi väärinkäytöksestä voi aiheutua pankille myös mainehaittaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia uuden väärinkäytösmonitorointijärjestelmän käyttöönotto mahdollistaa nyt ja tulevaisuudessa sekä mihin kyseistä järjestelmää käytetään ja mitä haasteita sen käyttöönotossa on. Lisäksi tavoitteena oli kehittää prosessi siitä, miten pankki ja asiakas toimivat petoksen tullessa ilmi, jotta mahdolliset menetetyt varat saadaan takaisin ja vastaavat teot voidaan tulevaisuudessa estää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin rahanpesun estämisen ja väärinkäytösten asiantuntijoita sekä väärinkäytösmonitorointijärjestelmän projektijohtajaa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä väärinkäytösmonitoroinnin järjestelmätuki ja sen tulevaisuuden kyvykkyys on. Järjestelmän avulla voidaan estää väärinkäytöksiä ja havaita ne mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin väärinkäytöksiin voidaan reagoida tarvittavalla tavalla. Pankin henkilökuntaa varten laadittiin toimintaohjeet epäilyttävien maksutapahtumien varalta.
Yhteiskunta toimii entistä enemmän digitaalisesti eikä pankkitoiminta ole tästä poikkeus. Digitaalisuus muokkaa myös rikollisuutta ja heidän toimintatapojaan – tästä johtuen pankkien asiakkaat ja pankit ovat alttiita uudenlaisille väärinkäytöksille. Väärinkäytöksen kohteeksi joutunut asiakas saattaa menettää suuria määriä rahaa ja taloudellisen vahingon kärsijäksi voi joutua joko pankki tai asiakas. Tämän lisäksi väärinkäytöksestä voi aiheutua pankille myös mainehaittaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä mahdollisuuksia uuden väärinkäytösmonitorointijärjestelmän käyttöönotto mahdollistaa nyt ja tulevaisuudessa sekä mihin kyseistä järjestelmää käytetään ja mitä haasteita sen käyttöönotossa on. Lisäksi tavoitteena oli kehittää prosessi siitä, miten pankki ja asiakas toimivat petoksen tullessa ilmi, jotta mahdolliset menetetyt varat saadaan takaisin ja vastaavat teot voidaan tulevaisuudessa estää.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Opinnäytetyön teoriaosuus perustuu kirjallisuuslähteisiin. Opinnäytetyötä varten haastateltiin rahanpesun estämisen ja väärinkäytösten asiantuntijoita sekä väärinkäytösmonitorointijärjestelmän projektijohtajaa.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mikä väärinkäytösmonitoroinnin järjestelmätuki ja sen tulevaisuuden kyvykkyys on. Järjestelmän avulla voidaan estää väärinkäytöksiä ja havaita ne mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin väärinkäytöksiin voidaan reagoida tarvittavalla tavalla. Pankin henkilökuntaa varten laadittiin toimintaohjeet epäilyttävien maksutapahtumien varalta.