Palveluliiketoiminnan laatujohtamisen kehittäminen yrityksessä Caverion Suomi Oy
Pikkupeura, Pinja (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pikkupeura, Pinja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202092252
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö keskittyi rakentamaan kehitysehdotuksia Caverion Suomi -divisioonan palveluliiketoiminnan laatujohtamisen parantamiseksi. Yrityksen palveluliiketoiminnan laatujohtamista ei ole aiemmin kattavasti tutkittu, ja tarkoituksena oli löytää toiminnan kehityskohteet ja vahvuudet. Insinöörityö toteutettiin soveltavana tutkimuksena ja kehitystoimintana. Aineistoa kerättiin avainhenkilöiden haastatteluiden, olemassa olevan tiedon sekä kirjallisuuden pohjalta.
Caverion Suomi -divisioonalle suoritetun nykytila-analyysin seurauksena havaittiin palveluliiketoiminnassa erilaisia vahvuuksia ja kehityskohteita. Yritys on menestynyt markkinoilla hyvin ja laadunhallintaan, -valvontaan sekä -mittaamiseen on käytössä hyvät toimintatavat, jotka esiteltiin insinöörityössä. Yrityksen vahvuuksina esiteltiin laatupositiivinen johtoryhmä, osaavat esimiehet sekä yrityksessä vallitseva mielekäs työilmapiiri. Myös työntekijöiden kehittymisen tukeminen ja asiakkaiden huomioon ottaminen prosessien kehittämisessä nousivat esiin.
Kehityskohteita tunnistettiin yrityksen sisäisien yksiköiden välisessä viestinnässä sekä asiakkaan ja yrityksen välisessä viestinnässä. Myös prosessin osallisten roolien ja vastuiden jakamisessa koettiin haasteita. Tunnistettujen kehityskohteiden havaittiin aiheuttavan ongelmia ja virheitä.
Insinöörityössä kehiteltiin toiminnallisia sekä käytännöllisiä ratkaisuja havaittujen kehityskohteiden aiheuttavien virheiden ja ongelmien syntymisen ennaltaehkäisemiseksi. Lopputuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joiden on tarkoitus parantaa Caverion Suomi -divisioonan palveluliiketoiminnan laatujohtamista. Caverion Suomi -divisioona saa halutessaan hyödyntää heille suunniteltuja kehitysehdotuksia palveluliiketoiminnan laatujohtamisen kehittämiseksi. Tulevaisuuden kannalta tarpeellista olisi keskittyä kehittämään prosesseja yhä enemmän niin, että ne ovat mahdollisimman mielekkäitä ja yksinkertaisia henkilöille, jotka asettuvat prosessin ympärille eli asiakkaille sekä työntekijöille.
Caverion Suomi -divisioonalle suoritetun nykytila-analyysin seurauksena havaittiin palveluliiketoiminnassa erilaisia vahvuuksia ja kehityskohteita. Yritys on menestynyt markkinoilla hyvin ja laadunhallintaan, -valvontaan sekä -mittaamiseen on käytössä hyvät toimintatavat, jotka esiteltiin insinöörityössä. Yrityksen vahvuuksina esiteltiin laatupositiivinen johtoryhmä, osaavat esimiehet sekä yrityksessä vallitseva mielekäs työilmapiiri. Myös työntekijöiden kehittymisen tukeminen ja asiakkaiden huomioon ottaminen prosessien kehittämisessä nousivat esiin.
Kehityskohteita tunnistettiin yrityksen sisäisien yksiköiden välisessä viestinnässä sekä asiakkaan ja yrityksen välisessä viestinnässä. Myös prosessin osallisten roolien ja vastuiden jakamisessa koettiin haasteita. Tunnistettujen kehityskohteiden havaittiin aiheuttavan ongelmia ja virheitä.
Insinöörityössä kehiteltiin toiminnallisia sekä käytännöllisiä ratkaisuja havaittujen kehityskohteiden aiheuttavien virheiden ja ongelmien syntymisen ennaltaehkäisemiseksi. Lopputuotoksena syntyi kehitysehdotuksia, joiden on tarkoitus parantaa Caverion Suomi -divisioonan palveluliiketoiminnan laatujohtamista. Caverion Suomi -divisioona saa halutessaan hyödyntää heille suunniteltuja kehitysehdotuksia palveluliiketoiminnan laatujohtamisen kehittämiseksi. Tulevaisuuden kannalta tarpeellista olisi keskittyä kehittämään prosesseja yhä enemmän niin, että ne ovat mahdollisimman mielekkäitä ja yksinkertaisia henkilöille, jotka asettuvat prosessin ympärille eli asiakkaille sekä työntekijöille.