Laadun tuottaminen, valvonta ja raportointi tilaajalle: katurakentaminen laatuvastuurakentamisen periaatteella
Väisänen, Oona (2022)
Väisänen, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202082250
Tiivistelmä
Rakentamisen laatua ja laadunvarmistusta ohjaavat laatuodotukset. Laatuodotukset tulevat tilaajalta eli rakennuttajalta ja toteuttajan eli pääurakoitsijan vastuu on toteuttaa haluttu laatutaso. Infrarakentamisessa harjoitetaan laatuvastuurakentamisen periaatetta, jolloin pääurakoitsija on vastuussa laadun tuottamisesta, valvonnasta ja dokumentoinnista.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli osittain puutteellinen laadunhallinta Oulun kaupungin tilaamissa katurakentamisurakoissa. Työssä perehdyttiin laadunhallinnan osatekijöihin ja laadun tuottamisen haasteisiin. Tarkoituksena oli koota yhteen pääurakoitsijan ja tilaajan vastuut rakentamisurakoissa mukaillen laatuvastuurakentamisen periaatetta. Lisäksi tavoitteena oli laatia Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluille laadunvarmistuksen tueksi laatuaineiston tarkastuslista sekä toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin.
Opinnäytetyössä koottiin Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden urakka-asiakirjoihin sekä yleisiin lähteisiin pohjautuva laadunhallinnan teoriapaketti. Laadunhallinnan haasteisiin ja kehitysideoihin perehdyttiin laatimalla tilaajalle Google Forms -kysely. Laatuaineiston tarkastuslista ja toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin laadittiin yhteistyössä tilaajan kanssa.
Työssä saatiin laadittua selkeä vastuunjako urakoitsijan ja tilaajan välillä. Lisäksi teoriaan perehtymällä ja tilaajalle tuotetun kyselyn perusteella saatiin jatkokehitysideoita laadunhallintaan. Urakka-asiakirjojen liitteiksi laadittiin laatuaineiston tarkastuslista ja toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin. Liitteet otetaan käyttöön vuoden 2022 aikana. Quality expectations guide the quality of construction and quality assurance. Quality expectations come from the client, and it is the responsibility of the main contractor to achieve the desired level of quality. Infrastructure construction is carried out on the principle of an end product specification, which means that the main contractor is responsible for the production, control, and documentation of quality.
In the thesis, the components of quality management and the challenges of quality production were introduced in the street construction projects commissioned by the City of Oulu.
The purpose of the thesis was to bring together the responsibilities of the main contractor and the client in construction contracts. In addition, the aim was to prepare appendices supporting the quality assurance for the use of the City of Oulu's Urban and Environmental Services.
The work resulted in a clear division of responsibilities between the contractor and the client, as well as a checklist of quality data to be used in the contracts and an operating model for quality assurance and documentation of the constructed stormwater lines.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli osittain puutteellinen laadunhallinta Oulun kaupungin tilaamissa katurakentamisurakoissa. Työssä perehdyttiin laadunhallinnan osatekijöihin ja laadun tuottamisen haasteisiin. Tarkoituksena oli koota yhteen pääurakoitsijan ja tilaajan vastuut rakentamisurakoissa mukaillen laatuvastuurakentamisen periaatetta. Lisäksi tavoitteena oli laatia Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluille laadunvarmistuksen tueksi laatuaineiston tarkastuslista sekä toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin.
Opinnäytetyössä koottiin Oulun kaupungin Yhdyskunta- ja ympäristöpalveluiden urakka-asiakirjoihin sekä yleisiin lähteisiin pohjautuva laadunhallinnan teoriapaketti. Laadunhallinnan haasteisiin ja kehitysideoihin perehdyttiin laatimalla tilaajalle Google Forms -kysely. Laatuaineiston tarkastuslista ja toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin laadittiin yhteistyössä tilaajan kanssa.
Työssä saatiin laadittua selkeä vastuunjako urakoitsijan ja tilaajan välillä. Lisäksi teoriaan perehtymällä ja tilaajalle tuotetun kyselyn perusteella saatiin jatkokehitysideoita laadunhallintaan. Urakka-asiakirjojen liitteiksi laadittiin laatuaineiston tarkastuslista ja toimintamalli rakennettujen hulevesilinjojen laadunvarmistukseen ja dokumentointiin. Liitteet otetaan käyttöön vuoden 2022 aikana.
In the thesis, the components of quality management and the challenges of quality production were introduced in the street construction projects commissioned by the City of Oulu.
The purpose of the thesis was to bring together the responsibilities of the main contractor and the client in construction contracts. In addition, the aim was to prepare appendices supporting the quality assurance for the use of the City of Oulu's Urban and Environmental Services.
The work resulted in a clear division of responsibilities between the contractor and the client, as well as a checklist of quality data to be used in the contracts and an operating model for quality assurance and documentation of the constructed stormwater lines.