Tiloissa ja tilanteissa : esteettömyyttä ohjauksella ja vuorovaikutuksella
Dufva, Hanna (2021)
Lataukset:
Dufva, Hanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on esteettömyys ja esteettömyyden vuorovaikutuksellinen ja oma-aloitteinen edistäminen. Tarkastelen, mitä esteettömyys on, mistä esteelliset tilat ja tilanteet muodostuvat, mitkä ovat taideohjaajalle olennaiset esteettömyyden perustiedot ja -taidot, ja miten esteettömyyttä voi edistää kartoittamisen ja suunnittelun ohella ohjaajan omilla työvälineillä, vuorovaikutuksella ja ohjauksella.
Työni tavoite on koota esteettömyyden monialaista tietotaitoa ohjaajien, freelancer-työntekijöiden ja muiden nopeasti muuttuvissa tiloissa ja tilanteissa työskentelevien tarpeisiin helpommin löydettäväksi ja käytettäväksi. Uutena näkökulmana esteettömyyden edistämiseen tarkastelen traumasensitiivistä ohjauskieltä toimintakyvyn tukena, ja luovana työvälineenä esittelen sanataidetta saavutettavan vuorovaikutuksen ja ilmaisun edistäjänä. Sanat voivat olla fyysinen tuki. Ohjauskieli ja luovat menetelmät voivat edistää vuorovaikutukseen pääsyä silloinkin, jos stressireaktiot estävät ilmaisua ja osallisuutta yhteisöön.
Opinnäytetyöni sisältää lisäksi ohjaajan työvälineeksi tarkoitettuja esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden muistilistoja ja kartoituspohjia. Työvälineiden tarkoituksena on siirtää teoriaa ja käytäntöön ja edistää esteettömyyden suunnittelua, kartoittamista ja vuorovaikutuksellista toteuttamista myös kiireessä ja rajatuissa aikatauluissa.
Työni tavoite on koota esteettömyyden monialaista tietotaitoa ohjaajien, freelancer-työntekijöiden ja muiden nopeasti muuttuvissa tiloissa ja tilanteissa työskentelevien tarpeisiin helpommin löydettäväksi ja käytettäväksi. Uutena näkökulmana esteettömyyden edistämiseen tarkastelen traumasensitiivistä ohjauskieltä toimintakyvyn tukena, ja luovana työvälineenä esittelen sanataidetta saavutettavan vuorovaikutuksen ja ilmaisun edistäjänä. Sanat voivat olla fyysinen tuki. Ohjauskieli ja luovat menetelmät voivat edistää vuorovaikutukseen pääsyä silloinkin, jos stressireaktiot estävät ilmaisua ja osallisuutta yhteisöön.
Opinnäytetyöni sisältää lisäksi ohjaajan työvälineeksi tarkoitettuja esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden muistilistoja ja kartoituspohjia. Työvälineiden tarkoituksena on siirtää teoriaa ja käytäntöön ja edistää esteettömyyden suunnittelua, kartoittamista ja vuorovaikutuksellista toteuttamista myös kiireessä ja rajatuissa aikatauluissa.