Tasa-arvon toteutuminen koulumaailmassa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kukkonen, Sara; Rahikainen, Jenna; Lindström, Jasmin (2021)
Kukkonen, Sara
Rahikainen, Jenna
Lindström, Jasmin
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202072170
Tiivistelmä
Tasa-arvoinen kohtelu ja tasa-arvoiset mahdollisuudet kuuluvat jokaisen ihmisen perusoikeuksiin. Sukupuolten välinen tasa-arvo tarkoittaa sitä, että kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet ja velvollisuudet toimia yhteiskunnan jäsenenä sukupuolesta riippumatta. Tasa-arvolaki turvaa syrjimättömyyden sukupuolen perusteella sekä edistää naisten ja miesten välistä tasa-arvoa. Koulumaailmassa viranomaisten ja koulutuksen järjestäjien tulee huolehtia siitä, että tytöillä ja pojilla sekä miehillä ja naisilla on samat mahdollisuudet ammatilliseen kehitykseen ja koulutukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista kouluympäristöissä aiemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa tyttöjen, poikien ja muun sukupuolisten tasa-arvosta sekä laatia aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kokoamaamme tietoperustaa hyödynnettiin osana Kempeleen kirkonkylän yhtenäiskoulun toimintapäivää. Toimintapäivän tarkoituksena oli antaa nuorille tietoa esimerkiksi seksuaalisuudesta kiinnostavalla ja osallistavalla tavalla.
Tutkimuskysymys: Miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu koulumaailmassa?
Kirjallisuuskatsauksestamme on ollut hyötyä meille kirjallisuuskatsauksen tekijöille siten, että työtä tehdessämme opinnäytetyön prosessi ja kirjallisuuskatsauksen tekemisen perusteet tulivat meille tutuiksi. Saimme myös uutta tietoa itse tutkittavasta aiheesta, eli sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulumaailmassa. Aiheemme on merkityksellinen, koska tietoa tasa-arvosta koulumaailmassa on vähän. Kokosimme toimintapäivään tiivistelmän sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulumaailmassa, jossa kerroimme ennakkoluuloista ja –asenteista sukupuolirooleihin liittyen. Tulevaisuudessa kirjallisuuskatsauksen tuloksia voi käyttää osana esimerkiksi jonkin toisen koulun toimintapäivää.
Tutkimustulokset jaettiin teemoittelun pohjalta kolmeen pääteemaan: keinot tasa-arvon ja yhtenäisyyden edistämiseksi, ongelmat tasa-arvon ja yhtenäisyyden toteutumisessa sekä ympäristön vaikutus tasa-arvoon ja yhtenäisyyteen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumista kouluympäristöissä aiemmin tehtyjen tutkimusten perusteella. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa tyttöjen, poikien ja muun sukupuolisten tasa-arvosta sekä laatia aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kokoamaamme tietoperustaa hyödynnettiin osana Kempeleen kirkonkylän yhtenäiskoulun toimintapäivää. Toimintapäivän tarkoituksena oli antaa nuorille tietoa esimerkiksi seksuaalisuudesta kiinnostavalla ja osallistavalla tavalla.
Tutkimuskysymys: Miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu koulumaailmassa?
Kirjallisuuskatsauksestamme on ollut hyötyä meille kirjallisuuskatsauksen tekijöille siten, että työtä tehdessämme opinnäytetyön prosessi ja kirjallisuuskatsauksen tekemisen perusteet tulivat meille tutuiksi. Saimme myös uutta tietoa itse tutkittavasta aiheesta, eli sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulumaailmassa. Aiheemme on merkityksellinen, koska tietoa tasa-arvosta koulumaailmassa on vähän. Kokosimme toimintapäivään tiivistelmän sukupuolten välisen tasa-arvon toteutumisesta koulumaailmassa, jossa kerroimme ennakkoluuloista ja –asenteista sukupuolirooleihin liittyen. Tulevaisuudessa kirjallisuuskatsauksen tuloksia voi käyttää osana esimerkiksi jonkin toisen koulun toimintapäivää.
Tutkimustulokset jaettiin teemoittelun pohjalta kolmeen pääteemaan: keinot tasa-arvon ja yhtenäisyyden edistämiseksi, ongelmat tasa-arvon ja yhtenäisyyden toteutumisessa sekä ympäristön vaikutus tasa-arvoon ja yhtenäisyyteen.