Kaukolämpöyhtiön energiapalveluiden kehittäminen
Nevalainen, Pasi (2021)
Nevalainen, Pasi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202052142
Tiivistelmä
Hyvinkään Lämpövoima Oy on vuonna 1974 perustettu Hyvinkään kaupungin omistama energiayhtiö, joka tuottaa ja jakelee kaukolämpöä asiakkailleen Hyvinkäällä. Lämpövoima tarjoaa myös rakennusten lämmitysjärjestelmiin liittyviä ylläpito- ja asiantuntijapalveluita asiakkaidensa käyttöön. Esimerkiksi Lämpövoiman taloteknisen valvomopalvelun piiriin on nykyisellään kytketty noin 130 Hyvinkään kaupunkikonsernin kiinteistöä. Kaupunkikonsernin taloteknisestä valvomoprojektista kertyneiden hyvien kokemusten perusteella Hyvinkään Lämpövoima Oy haluaa lähteä tarjoamaan aktiivisesti talotekniikan valvomopalvelua ja kaikille asiakkailleen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli hankkia lisätietoa hyvinkääläisten kiinteistönomistajien mielipiteistä kaukolämmön nykyisen ja mahdollisten uusien hinnoittelumallien osalta sekä kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluihin liittyvistä asiakastarpeista. Tutkimusaineisto kerättiin Hyvinkään Lämpövoiman kaukolämpöasiakkailta internetpohjaisella kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin siis kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää strukturoidulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvinkääläiset kiinteistönomistajat luonnehtivat kaukolämpöä luotettavaksi ja turvalliseksi lämmitysmuodoksi, mutta asiakkaat kuitenkin kaipaisivat lisää erilaisia vaihtoehtoja nykyisen kaukolämmön hinnoittelun rinnalle. Tutkimuksessa myös havaittiin, että asiakkaat kokivat kiinnostavaksi erilaiset kaukolämmön ohessa tarjottavat liitännäispalvelut ja halvin hinta ei ollutkaan ainoa ratkaiseva tekijä, vaan asiakkaat olisivat tutkimuksen perusteella valmiita maksamaan myös palveluita sisältävistä kaukolämpötariffeista.
Tutkimuksen perusteella todettiinkin, että Hyvinkään Lämpövoiman kannattaa tuotteistaa uusia hinnoitteluvaihtoehtoja kaukolämpöön ja tämän asiakastutkimuksen tuloksia onkin hyödynnetty osana kaukolämmön hinnoittelun uudistusprosessia. Hyvinkään Lämpövoima tuo ensimmäiset uudet energiapalveluita sisältävät kaukolämpötuotteet asiakkaiden saataville 1.1.2022 alkaen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli hankkia lisätietoa hyvinkääläisten kiinteistönomistajien mielipiteistä kaukolämmön nykyisen ja mahdollisten uusien hinnoittelumallien osalta sekä kiinteistöjen energiatehokkuuspalveluihin liittyvistä asiakastarpeista. Tutkimusaineisto kerättiin Hyvinkään Lämpövoiman kaukolämpöasiakkailta internetpohjaisella kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin siis kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää strukturoidulla kyselylomakkeella.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että hyvinkääläiset kiinteistönomistajat luonnehtivat kaukolämpöä luotettavaksi ja turvalliseksi lämmitysmuodoksi, mutta asiakkaat kuitenkin kaipaisivat lisää erilaisia vaihtoehtoja nykyisen kaukolämmön hinnoittelun rinnalle. Tutkimuksessa myös havaittiin, että asiakkaat kokivat kiinnostavaksi erilaiset kaukolämmön ohessa tarjottavat liitännäispalvelut ja halvin hinta ei ollutkaan ainoa ratkaiseva tekijä, vaan asiakkaat olisivat tutkimuksen perusteella valmiita maksamaan myös palveluita sisältävistä kaukolämpötariffeista.
Tutkimuksen perusteella todettiinkin, että Hyvinkään Lämpövoiman kannattaa tuotteistaa uusia hinnoitteluvaihtoehtoja kaukolämpöön ja tämän asiakastutkimuksen tuloksia onkin hyödynnetty osana kaukolämmön hinnoittelun uudistusprosessia. Hyvinkään Lämpövoima tuo ensimmäiset uudet energiapalveluita sisältävät kaukolämpötuotteet asiakkaiden saataville 1.1.2022 alkaen.