Brändin vaikutus musiikkitapahtuman kohdeyleisöön : tapahtuman järjestämisen näkökulmasta
Liikala, Aleksandra (2022)
Liikala, Aleksandra
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändiä ja sen vaikutuksia tavoiteltavaan kohdeyleisöön tapahtuman järjestämisen näkökulmasta. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Headland-festivaalille, jonka järjestäjänä toimii Ilo ja Vimma Oy. Opinnäytetyön päätutkimuskysymyksenä on tutkia, mikä on brändin vaikutus musiikkitapahtuman kohdeyleisöön. Opinnäytetyön lopputuotoksena luodaan toimeksiantajayritykselle kehitysehdotuksia heidän brändinsä vahvistamiseksi ja halutun kohdeyleisön tavoittamiseksi.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen ja tutkimuksellisen osuuden, joiden pojalta kohdeyrityksen käyttöön tarkoitetut kehitysehdotukset luodaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumia ja brändiä koskevan käsitteistön ympärille, sekä siinä tarkastellaan kohderyhmän merkitystä työn aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys selkeyttää käsiteltävää aihetta ja luo perustaa käsiteltävälle päätutkimuskysymykselle. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa ja opinnäytetyössä haastateltuja henkilöitä on yhteensä viisitoista (15) henkilöä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, puhelimitse, sähköpostilla, sekä sosiaalisen median välityksellä ja haastateltavat saivat kysymykset ennakkoon luettavaksi.
Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus osoitti, että brändi vaikuttaa merkittävästi tavoiteltavaan kohdeyleisöön, sekä heidän käyttäytymismalleihinsa itse tapahtumassa. Brändillä on myös iso merkitys musiikkitapahtuman järjestäjien ja järjestämisessä mukana olevien sidosryhmien näkökulmasta. Lopputuotoksena rakentui onnistunut kehitysehdotelma Headlandin brändin kehittämiseksi.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen ja tutkimuksellisen osuuden, joiden pojalta kohdeyrityksen käyttöön tarkoitetut kehitysehdotukset luodaan. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu tapahtumia ja brändiä koskevan käsitteistön ympärille, sekä siinä tarkastellaan kohderyhmän merkitystä työn aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys selkeyttää käsiteltävää aihetta ja luo perustaa käsiteltävälle päätutkimuskysymykselle. Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin puolistrukturoitujen haastatteluiden muodossa ja opinnäytetyössä haastateltuja henkilöitä on yhteensä viisitoista (15) henkilöä. Haastattelut toteutettiin kasvotusten, puhelimitse, sähköpostilla, sekä sosiaalisen median välityksellä ja haastateltavat saivat kysymykset ennakkoon luettavaksi.
Opinnäytetyössä toteutettu tutkimus osoitti, että brändi vaikuttaa merkittävästi tavoiteltavaan kohdeyleisöön, sekä heidän käyttäytymismalleihinsa itse tapahtumassa. Brändillä on myös iso merkitys musiikkitapahtuman järjestäjien ja järjestämisessä mukana olevien sidosryhmien näkökulmasta. Lopputuotoksena rakentui onnistunut kehitysehdotelma Headlandin brändin kehittämiseksi.