Operaattorien verkottamistuotteiden viankorjausprosessin priorisointi palvelutasosopimusten tukena
Kilpi, Feeliks (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032057
Tiivistelmä
Teleoperaattorien välinen liiketoiminta on mm. verkottamisratkaisuiden ja vuokrajohtojen myyntiä operaattorien välillä. Teleoperaattoreita on kansainvälisiä ja kansallisia, ja usein kansainväliset operaattorit ostavatkin paikallisoperaattoreilta viimeisen osuuden saavuttaak-seen asiakkaita eri maissa. Operaattoreille suunnatut verkottamistuotteet mahdollistavat operaattorien verkkojen yhteen liittämisen valokuituyhteydellä ja verkkojen välirajapinnalla. Verkkojen välisen rajapinnan ja loppuasiakkaiden välillä tarjotaan operaattoriasiakkaalle virtuaaliyhteys, jolla asiakasoperaattori saavuttaa loppuasiakkaita oman verkkonsa ulkopuo-lelta.
Verkottamistuotteet ovat yhdistelmä fyysistä infrastruktuuria sekä virtuaalisia yhteyksiä pal-velua myyvän operaattorin runkoverkossa. Tuotteilla on palvelutasosopimukset (SLA), jotka määrittävät tuotteille prioriteetit, joita noudattaen vikatilanteet käsitellään. Vikatilanteita käsi-tellään tietoliikenneasiantuntijoiden toimesta teknisessä asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia ja kehittää näiden verkottamisratkaisuiden viankorjausprosessia palve-lua tarjoavan verkko-operaattorin näkökulmasta nojaten palvelutasosopimuksiin. Viankor-jaus- ja priorisointiprosesseja on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa automatisoidumpaan suuntaan, jossa tietojärjestelmät ohjaavat asiantuntijaa työssään. Toiminnallisen opinnäyte-työn produktina toimeksiantajalle on vaatimusmäärittelydokumentti, joka antaa pohjan toi-meksiantajalle tulevaan tietojärjestelmäkehitykseen.
Tietoliikenteen käsitteet ja teknologiat, joita teoriaosuudessa käytetään ovat Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) ja Internet Engineering Task Force (IETF) järjes-töjen toimesta standardisoituja. Voittoa tavoittelematon Metro Ethernet Forum (MEF) järjes-tö vuorostaan standardisoi operaattorin verkossa toteutettavia virtuaaliyhteyksiä. Työssä esitetään myös toimeksiantajan Telia Finlandin verkottamistuotetarjoama. Viankorjauspro-sessin kuvauksessa pohjataan Information Technology Infrastructure Library (ITIL) viiteke-hyksen vikatapaus -prosessiin. Toimeksiantajalla on myös muita prosesseja, joita nykytilan-teessa käytetään viankorjausprosessissa.
Vaatimusmäärittely muodostetaan opinnäytetyön tiedonkeruun ja oppimisen pohjalta tehtä-vistä kehitysehdotuksista. Kehitysehdotukset muodostavat vaatimusmäärittelyssä toiminnal-lisuudet, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tietojärjestelmäkehityksessä. Toiminnallisuudet luokitellaan ja taulukoidaan vaatimusmäärittelydokumentissa.
Verkottamistuotteet ovat yhdistelmä fyysistä infrastruktuuria sekä virtuaalisia yhteyksiä pal-velua myyvän operaattorin runkoverkossa. Tuotteilla on palvelutasosopimukset (SLA), jotka määrittävät tuotteille prioriteetit, joita noudattaen vikatilanteet käsitellään. Vikatilanteita käsi-tellään tietoliikenneasiantuntijoiden toimesta teknisessä asiakaspalvelussa. Opinnäytetyön tavoitteena on pohtia ja kehittää näiden verkottamisratkaisuiden viankorjausprosessia palve-lua tarjoavan verkko-operaattorin näkökulmasta nojaten palvelutasosopimuksiin. Viankor-jaus- ja priorisointiprosesseja on tarkoitus kehittää tulevaisuudessa automatisoidumpaan suuntaan, jossa tietojärjestelmät ohjaavat asiantuntijaa työssään. Toiminnallisen opinnäyte-työn produktina toimeksiantajalle on vaatimusmäärittelydokumentti, joka antaa pohjan toi-meksiantajalle tulevaan tietojärjestelmäkehitykseen.
Tietoliikenteen käsitteet ja teknologiat, joita teoriaosuudessa käytetään ovat Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) ja Internet Engineering Task Force (IETF) järjes-töjen toimesta standardisoituja. Voittoa tavoittelematon Metro Ethernet Forum (MEF) järjes-tö vuorostaan standardisoi operaattorin verkossa toteutettavia virtuaaliyhteyksiä. Työssä esitetään myös toimeksiantajan Telia Finlandin verkottamistuotetarjoama. Viankorjauspro-sessin kuvauksessa pohjataan Information Technology Infrastructure Library (ITIL) viiteke-hyksen vikatapaus -prosessiin. Toimeksiantajalla on myös muita prosesseja, joita nykytilan-teessa käytetään viankorjausprosessissa.
Vaatimusmäärittely muodostetaan opinnäytetyön tiedonkeruun ja oppimisen pohjalta tehtä-vistä kehitysehdotuksista. Kehitysehdotukset muodostavat vaatimusmäärittelyssä toiminnal-lisuudet, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tietojärjestelmäkehityksessä. Toiminnallisuudet luokitellaan ja taulukoidaan vaatimusmäärittelydokumentissa.