Työnjohtajan perehdytysprosessin kehittäminen
Aarnio, Rhea (2022)
Aarnio, Rhea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202032044
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajan työnjohtajien perehdytystä ja tuottaa perehdytysaineisto, jonka avulla voidaan standardisoida työnjohtajien työhön opastamista. Tasalaatuisella ja kehitetyllä perehdytyksellä tavoitellaan parempaa työn tuloksellisuutta ja työturvallisuutta, sekä halutaan sitouttaa työnjohtoa toimeksiantajayritykseen. Työn toimeksiantajana oli pohjoissavolainen rakennusliike.
Teoria-aiheet valittiin siten, että ne palvelevat toimeksiantajayrityksen perehdytykselle asettamia kehittämisen tarpeita. Yrityksessä haluttiin panostaa erityisesti laatu-ajattelun ja organisaatiokulttuurin opastamiseen. Teoriaosiossa käsiteltiin myös perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä, sekä tietoperustaa.
Työ toteutettiin tutustumalla teoriaan perehdyttämisestä, laadusta ja organisaatiokulttuurista. Tämän jälkeen tutustuttiin toimeksiantajayrityksen perehdytysprosessiin, sekä seurattiin ja tehtiin työnjohtajan työtä. Näin tunnistettiin työnjohtotyön kannalta kriittisimmät tiedot ja taidot, jotka sisällytettiin prosessiin.
Lopputuotoksena perehdytysprosessia kehitettiin toimeksiantajayrityksessä ja tehtiin perehdytysaineisto, joka sisältää aikataulun, ohjeen, sekä lomakkeet perehdytyksen seurantaan. The purpose of this thesis was to enhance the process of familiarization of supervisors and produce familiarization material in a North Savonian construction company. With this material, the company is able to standardize their familiarization process. Familiarization that is developed and of uniform quality is used for better profitability, occupational health and safety and to bind the supervisors to the company.
The topics for the theory were chosen to accommodate the needs of the company. The topics were familiarization, quality and organizational culture. The legislation of familiarization was also discussed.
The thesis was carried out by getting acquainted with familiarization, quality and organizational culture. The next step was to look into the current process of familiarization and the familiarization material. In order to establish the critical knowledge to make working as a supervisor possible, the job of the supervisor was followed and performed. This critical knowledge was included in the familiarization process and material.
The results were an improved process of familiarization and familiarization material. The material includes the instructions, a schedule and the forms for tracking the familiarization. The material is directed to the mentor and the new employee.
Teoria-aiheet valittiin siten, että ne palvelevat toimeksiantajayrityksen perehdytykselle asettamia kehittämisen tarpeita. Yrityksessä haluttiin panostaa erityisesti laatu-ajattelun ja organisaatiokulttuurin opastamiseen. Teoriaosiossa käsiteltiin myös perehdyttämiseen liittyvää lainsäädäntöä, sekä tietoperustaa.
Työ toteutettiin tutustumalla teoriaan perehdyttämisestä, laadusta ja organisaatiokulttuurista. Tämän jälkeen tutustuttiin toimeksiantajayrityksen perehdytysprosessiin, sekä seurattiin ja tehtiin työnjohtajan työtä. Näin tunnistettiin työnjohtotyön kannalta kriittisimmät tiedot ja taidot, jotka sisällytettiin prosessiin.
Lopputuotoksena perehdytysprosessia kehitettiin toimeksiantajayrityksessä ja tehtiin perehdytysaineisto, joka sisältää aikataulun, ohjeen, sekä lomakkeet perehdytyksen seurantaan.
The topics for the theory were chosen to accommodate the needs of the company. The topics were familiarization, quality and organizational culture. The legislation of familiarization was also discussed.
The thesis was carried out by getting acquainted with familiarization, quality and organizational culture. The next step was to look into the current process of familiarization and the familiarization material. In order to establish the critical knowledge to make working as a supervisor possible, the job of the supervisor was followed and performed. This critical knowledge was included in the familiarization process and material.
The results were an improved process of familiarization and familiarization material. The material includes the instructions, a schedule and the forms for tracking the familiarization. The material is directed to the mentor and the new employee.