Työkykyä tukemassa Kymenlaakso -hanke : alkukartoitus moniammatillisen konsultaatiomallin kehittämiseen
Iivonen, Mia (2022)
Iivonen, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202202022030
Tiivistelmä
Työkykyä tukemassa Kymenlaakso -hanketta hallinnoi Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Kymsote. Työkykyohjelma on sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama hanke yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa vuosina 2019–2023. Työkykyä tukemassa Kymenlaakso -hanke on osa tätä työkykyohjelmaa, ja se toteutetaan vuosina 2021–2022. Hankkeen kehittämistyössä ovat mukana jäsenkunnat Kotka, Kouvola, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä, TE-toimisto ja Kela sekä kolmannen sektorin toimijoita ja järjestöjä. Opinnäytetyö liittyy hankkeen kolmanteen työpakettiin, jonka tehtävä on konsultaatiomallin rakentaminen.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten konsultaatio Monialaisen työelämäpalvelun ja heidän yhteistyötahojen kanssa toimii tällä hetkellä sekä miten sitä voisi kehittää tulevaisuudessa. Tavoitteena on, että kysely antaa tietoa siitä, mitä kehittämisajatuksia yhteistyötahoilla on konsultaation suhteen. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän sisäisiä yhteistyötahoja, jotka ovat aikuissosiaalityö, mielenterveys- ja päihdetyö, sekä terveyssosiaalityö.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Pääteoriana kyselyllä toimi D'Amourin yhteistyömalli, jonka pohjalta kyselylomake toteutettiin. Kysymykset oli jaettu yhdeksään pääotsikkoon D'Amourin yhteistyömallin mukaan. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 31 väittämää. Kyselyssä käytettiin yhtä taustakysymystä sekä yhtä avointa kysymystä, joka oli suunnattu/rajattu kysymys. Aineistonkeruun aikana Webropol-kyselyyn vastasi yhteensä 46 tutkimukseen kuuluvaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Aineiston analyysi suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen mukaisesti.
Opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten mukaan kaksisuuntainen konsultaatio Monialaisen työelämäpalvelun ja heidän yhteistyötahojensa kanssa toimii tällä hetkellä hyvin. Tutkimustuloksissa pääotsikoista kolme oli tasolla 2 eli yhteistyön kehittäminen. Pääotsikoista kuusi oli tasolla 3 eli aktiivinen yhteistyö. Kehittämistasolle jäivät tiedonvaihto, keskinäinen tuttavuus/yhteistyösuhteet, johtaminen ja osittain asiakaslähtöinen suuntautuminen verrattuna muihin lojaalisuuksiin. Lisäksi suunnatussa/rajatussa kysymyksessä esille nousivat yhteydet, joihin toivottiin kehittämistä.
Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten konsultaatio Monialaisen työelämäpalvelun ja heidän yhteistyötahojen kanssa toimii tällä hetkellä sekä miten sitä voisi kehittää tulevaisuudessa. Tavoitteena on, että kysely antaa tietoa siitä, mitä kehittämisajatuksia yhteistyötahoilla on konsultaation suhteen. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän sisäisiä yhteistyötahoja, jotka ovat aikuissosiaalityö, mielenterveys- ja päihdetyö, sekä terveyssosiaalityö.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus. Pääteoriana kyselyllä toimi D'Amourin yhteistyömalli, jonka pohjalta kyselylomake toteutettiin. Kysymykset oli jaettu yhdeksään pääotsikkoon D'Amourin yhteistyömallin mukaan. Kyselylomakkeessa oli yhteensä 31 väittämää. Kyselyssä käytettiin yhtä taustakysymystä sekä yhtä avointa kysymystä, joka oli suunnattu/rajattu kysymys. Aineistonkeruun aikana Webropol-kyselyyn vastasi yhteensä 46 tutkimukseen kuuluvaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Aineiston analyysi suoritettiin kvantitatiivisen tutkimuksen mukaisesti.
Opinnäytetyössä saatujen tutkimustulosten mukaan kaksisuuntainen konsultaatio Monialaisen työelämäpalvelun ja heidän yhteistyötahojensa kanssa toimii tällä hetkellä hyvin. Tutkimustuloksissa pääotsikoista kolme oli tasolla 2 eli yhteistyön kehittäminen. Pääotsikoista kuusi oli tasolla 3 eli aktiivinen yhteistyö. Kehittämistasolle jäivät tiedonvaihto, keskinäinen tuttavuus/yhteistyösuhteet, johtaminen ja osittain asiakaslähtöinen suuntautuminen verrattuna muihin lojaalisuuksiin. Lisäksi suunnatussa/rajatussa kysymyksessä esille nousivat yhteydet, joihin toivottiin kehittämistä.