Työhyvinvointi ja henkilöstövaje Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien kokemuksia ja ratkaisuehdotuksia
Salminen, Hanna; Salminen, Hanna (2022)
Salminen, Hanna
Salminen, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281783
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Hanna Salminen
Työhyvinvointi ja henkilöstövaje Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien kokemuksia ja ratkaisuehdotuksia
83 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Sosionomi, YAMK, 90 op
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen opettajilta ja päiväkodin johtajilta kokemusperäistä tietoa työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin vaikuttavista asioista, henkilöstövajeen vaikutuksista heidän työhönsä, sekä näkemyksiä henkilöstövajeen mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista.
Opinnäytetyössä tuodaan esille varhaiskasvatuksen arjen asiantuntijoiden ääntä, jotta heidän työskentelyolosuhteensa tulisivat paremmin nähdyiksi ja heidän kehittämistoiveensa paremmin kuulluiksi. Tavoitteena on, että tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää, kun Helsingissä tehdään varhaiskasvatusta koskevia päätöksiä.
Kvalitatiivinen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin kesällä 2021 Webropol-kyselynä, joka kohdennettiin helsinkiläisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajille sekä vertaismentorointiryhmissä oleville varhaiskasvatuksen opettajille ja päiväkotien varajohtajille eri alueilta. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen mukaan merkittävimmät päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät ovat työyhteisön ja työilmapiirin laatu ja henkilöstöresurssien määrä ja laatu. Lisäksi aineistosta nousi esiin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sisäisiä, hallintoon ja johtamiseen liittyviä haasteita. Vastaajat kertoivat henkilöstövajeen näkyvän henkilöstön vaihtuvuutena, henkilöstön heikkona koulutustasona, henkilöstön kuormittumisena, sekä vaikutuksina lasten turvallisuuden tunteeseen, käyttäytymiseen ja erityisen tuen saamiseen sitä tarvitseville lapsille. Syinä henkilöstöpulaan nähtiin etenkin vaativat työolosuhteet ja varhaiskasvatustyön heikko yhteiskunnallinen arvostus.
Vastaajat ehdottivat ratkaisuiksi henkilöstötilanteeseen palkan korottamista ja suhteuttamista työn vaativuuteen, työolosuhteiden parantamista, toimivampaa sijaisjärjestelmää, ryhmäavustajia, työnhyvinvointiin panostamista työnohjauksen ja muiden rakenteellisten keinojen avulla, yhteistyötä koulutusta järjestävien tahojen kanssa sekä työn ohessa jatkokouluttautumisen mahdollisuuksia.
Asiasanat: varhaiskasvatus, työhyvinvointi, työtyytyväisyys, työvoimapula, johtaminen, työilmapiiri, jaksaminen, segregaatio, palkat ABSTRACT
Hanna Salminen
Workplace well-being and understaffing in Helsinki City Early Education – Experiences and suggestions of early education teachers and day care centre directors
83 pages and 3 appendices
Spring, 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in the Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
Master of Social Services
The aim of this study was to gather experience-based knowledge from early education teachers and early education directors about matters that affect their job satisfaction and workplace well-being, the effects that understaffing has on their work, and ideas for possible solutions to the staff shortage situation.
Expertise of people who work in early education on daily basis is put forward in this study so that their work conditions would be better seen, and their development ideas better heard. The aim is that information in this study can be utilized by Helsinki City when making decisions regarding early childhood education.
The data for this qualitative research study was collected in summer 2021 using the Webropol survey tool. The survey was sent to day care directors of a Helsinki early education region and to early education teachers from various Helsinki regions who participate in peer mentoring groups. The analysing method in this study was databased content analysis.
The most important factors of workplace well-being and job satisfaction for early education directors and teachers are the quality of the workplace atmosphere and the amount and quality of staff resources. Also challenges that have to do with leadership and administration inside the Childhood and Education Department of Helsinki were raised. Study participants reported that the staff shortage has led to a high staff turnover rate, low education levels, a large workload and emotional loads for professionals as well as effects on children’s behaviour and feelings of safety, as well as difficulties in getting special support for the children who need it. Participants cited exceptionally demanding work conditions and the low value that society places on early education work as the main reasons for the staff shortage.
Suggested solutions to the staff shortage include increased salary, ensuring pay was proportionate to the required skill set and demands of the work, improving working conditions, a better substitute system, group assistants, work counselling and other structures to support workplace well-being, collaboration with institutions providing education and opportunities for additional training on top of working.
Keywords: early education, workplace well-being, occupational well-being, job satisfaction, staff shortage, understaffing, leadership, work environment, segregation, salaries
Hanna Salminen
Työhyvinvointi ja henkilöstövaje Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatuksen opettajien ja päiväkodin johtajien kokemuksia ja ratkaisuehdotuksia
83 sivua ja 3 liitettä
Kevät 2022
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Osallisuuden edistäminen ja sosiaalinen kuntoutus
Sosionomi, YAMK, 90 op
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksen opettajilta ja päiväkodin johtajilta kokemusperäistä tietoa työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin vaikuttavista asioista, henkilöstövajeen vaikutuksista heidän työhönsä, sekä näkemyksiä henkilöstövajeen mahdollisista ratkaisuvaihtoehdoista.
Opinnäytetyössä tuodaan esille varhaiskasvatuksen arjen asiantuntijoiden ääntä, jotta heidän työskentelyolosuhteensa tulisivat paremmin nähdyiksi ja heidän kehittämistoiveensa paremmin kuulluiksi. Tavoitteena on, että tutkimuksen tietoja voidaan hyödyntää, kun Helsingissä tehdään varhaiskasvatusta koskevia päätöksiä.
Kvalitatiivinen tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin kesällä 2021 Webropol-kyselynä, joka kohdennettiin helsinkiläisen varhaiskasvatusalueen päiväkotien johtajille sekä vertaismentorointiryhmissä oleville varhaiskasvatuksen opettajille ja päiväkotien varajohtajille eri alueilta. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen mukaan merkittävimmät päiväkodin johtajien ja varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin ja työtyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät ovat työyhteisön ja työilmapiirin laatu ja henkilöstöresurssien määrä ja laatu. Lisäksi aineistosta nousi esiin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan sisäisiä, hallintoon ja johtamiseen liittyviä haasteita. Vastaajat kertoivat henkilöstövajeen näkyvän henkilöstön vaihtuvuutena, henkilöstön heikkona koulutustasona, henkilöstön kuormittumisena, sekä vaikutuksina lasten turvallisuuden tunteeseen, käyttäytymiseen ja erityisen tuen saamiseen sitä tarvitseville lapsille. Syinä henkilöstöpulaan nähtiin etenkin vaativat työolosuhteet ja varhaiskasvatustyön heikko yhteiskunnallinen arvostus.
Vastaajat ehdottivat ratkaisuiksi henkilöstötilanteeseen palkan korottamista ja suhteuttamista työn vaativuuteen, työolosuhteiden parantamista, toimivampaa sijaisjärjestelmää, ryhmäavustajia, työnhyvinvointiin panostamista työnohjauksen ja muiden rakenteellisten keinojen avulla, yhteistyötä koulutusta järjestävien tahojen kanssa sekä työn ohessa jatkokouluttautumisen mahdollisuuksia.
Asiasanat: varhaiskasvatus, työhyvinvointi, työtyytyväisyys, työvoimapula, johtaminen, työilmapiiri, jaksaminen, segregaatio, palkat
Hanna Salminen
Workplace well-being and understaffing in Helsinki City Early Education – Experiences and suggestions of early education teachers and day care centre directors
83 pages and 3 appendices
Spring, 2022
Diaconia University of Applied Sciences
Master’s Degree in the Promotion of Social Inclusion and Social Rehabilitation
Master of Social Services
The aim of this study was to gather experience-based knowledge from early education teachers and early education directors about matters that affect their job satisfaction and workplace well-being, the effects that understaffing has on their work, and ideas for possible solutions to the staff shortage situation.
Expertise of people who work in early education on daily basis is put forward in this study so that their work conditions would be better seen, and their development ideas better heard. The aim is that information in this study can be utilized by Helsinki City when making decisions regarding early childhood education.
The data for this qualitative research study was collected in summer 2021 using the Webropol survey tool. The survey was sent to day care directors of a Helsinki early education region and to early education teachers from various Helsinki regions who participate in peer mentoring groups. The analysing method in this study was databased content analysis.
The most important factors of workplace well-being and job satisfaction for early education directors and teachers are the quality of the workplace atmosphere and the amount and quality of staff resources. Also challenges that have to do with leadership and administration inside the Childhood and Education Department of Helsinki were raised. Study participants reported that the staff shortage has led to a high staff turnover rate, low education levels, a large workload and emotional loads for professionals as well as effects on children’s behaviour and feelings of safety, as well as difficulties in getting special support for the children who need it. Participants cited exceptionally demanding work conditions and the low value that society places on early education work as the main reasons for the staff shortage.
Suggested solutions to the staff shortage include increased salary, ensuring pay was proportionate to the required skill set and demands of the work, improving working conditions, a better substitute system, group assistants, work counselling and other structures to support workplace well-being, collaboration with institutions providing education and opportunities for additional training on top of working.
Keywords: early education, workplace well-being, occupational well-being, job satisfaction, staff shortage, understaffing, leadership, work environment, segregation, salaries