Tunne- ja kaveritaitojen tukeminen kirjallisuuden keinoin : opas varhaiskasvatukseen ja perheille
Lipsula, Janika (2022)
Lipsula, Janika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201311910
Tiivistelmä
Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli tuottaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja lasten perheiden käyttöön opas, joka käsittelee lasten tunne- ja kaveritaitojen tukemista kirjallisuuden avulla. Tarkoituksena oli, että opas tarjoaisi tietoa kyseisten taitojen kehittymisestä ja tukemisesta päiväkodin ja perheen omassa arjessa sekä kirjallisuuden hyödyntämisestä niiden tukena. Aihe pohjautui omaan kiinnostukseeni sekä työelämän tarpeeseen.
Työn tekemisessä hyödynnettiin monipuolista lähdemateriaalia sekä Rauman kirjastojen lastenkirjallisuuden valikoimaa. Niiden pohjalta muodostettiin oppaan teoriasisältö ja lista kirjoista, joiden aiheena olivat tunne- tai kaveritaidot. Lista tehtiin helpottamaan sopivien kirjojen valintaa runsaan valikoiman joukosta. Tavoitteena oli, että valmis lista ja koko opas lisäisivät lukuhetkien määrää perheissä ja päiväkodissa.
Opasta pilotoitiin päiväkotiryhmässä, ja palaute oli hyvää. Se koettiin hyödylliseksi niin ammattilaisten kuin vanhempien parissa käytettäväksi. Erityisesti kirjavinkit koettiin hyviksi, ja työntekijät olivat sitä mieltä, että vanhemmat saavat oppaasta apua tunne- ja kaveritaitojen ymmärtämiseen. Vanhempien palautetta ei pilotointijakson aikana saatu, mutta oppaan esitteleminen ja hyödyntäminen jatkuivat päiväkodissa.
Työn tekemisessä hyödynnettiin monipuolista lähdemateriaalia sekä Rauman kirjastojen lastenkirjallisuuden valikoimaa. Niiden pohjalta muodostettiin oppaan teoriasisältö ja lista kirjoista, joiden aiheena olivat tunne- tai kaveritaidot. Lista tehtiin helpottamaan sopivien kirjojen valintaa runsaan valikoiman joukosta. Tavoitteena oli, että valmis lista ja koko opas lisäisivät lukuhetkien määrää perheissä ja päiväkodissa.
Opasta pilotoitiin päiväkotiryhmässä, ja palaute oli hyvää. Se koettiin hyödylliseksi niin ammattilaisten kuin vanhempien parissa käytettäväksi. Erityisesti kirjavinkit koettiin hyviksi, ja työntekijät olivat sitä mieltä, että vanhemmat saavat oppaasta apua tunne- ja kaveritaitojen ymmärtämiseen. Vanhempien palautetta ei pilotointijakson aikana saatu, mutta oppaan esitteleminen ja hyödyntäminen jatkuivat päiväkodissa.