Lihavalmisteet nyt ja tulevaisuudessa Z-sukupolven näkökulmasta
Vähämäki, Mika (2022)
Vähämäki, Mika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201291795
Tiivistelmä
Ruoantuotanto vaikuttaa ympäristöön, ja lihatuotteet ovat nousseet laajalti keskusteluun. Lihan kulutus määrittää lihantuotannon tulevaisuuden askeleet. Z-sukupolvi on tärkeä kuluttajakohderyhmä, sillä he muodostavat tulevaisuuden asiakaskunnan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Z-sukupolven lihavalmisteiden kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven ostopäätöksiin lihatuotteiden osalta, sekä kartoittaa Z-sukupolven kiinnostusta lihavalmisteiden rinnalle kehitettävistä tuotteista.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmalla. Kysely lähetettiin 356 opiskelijalle, jotka olivat iältään 16–26-vuotiaita. Vastauksia saatiin 85 kappaletta, eli vastausprosentiksi muodostui 24 %. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolven edustajille merkittäviä asioita lihavalmisteiden hankinnassa ovat eettisyys, kotimaisuus, terveellisyys ja hinta. Muita keskeisiä teemoja olivat kasvis-tuotteiden ja lihankaltaisten tuotteiden tarjonnan lisääminen, sekä siipikarjasta valmistettavien tuotteiden kehittäminen. Toisaalta lihavalmisteiden käytön vähentäminen nousi myös keskeiseksi teemaksi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuuden kuluttajille lihantuotannon eettisyys ja kotimaisuus ovat tärkeitä. Silti samaan aikaan kuluttajat toivovat vaihtoehtoisia tuotteita perinteisten lihavalmisteiden rinnalle. Lihan kulutusta halutaan vähentää käyttämällä enemmän kasvispohjaisia ja lihankaltaisia tuotteita.
Toimeksiantajana toimi liha-alan yritys Yrjö Wigren Oy. Tutkimustulosten perustella annettiin suosituksia toimeksiantajalle, siihen mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden suunnitteluun tulevaisuudessa. Tutkimuksesta saatuja tietoja kulutuskäyttäytymisestä pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään tuotekehityksessä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa Z-sukupolven lihavalmisteiden kulutuskäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät vaikuttavat Z-sukupolven ostopäätöksiin lihatuotteiden osalta, sekä kartoittaa Z-sukupolven kiinnostusta lihavalmisteiden rinnalle kehitettävistä tuotteista.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeella Webropol-ohjelmalla. Kysely lähetettiin 356 opiskelijalle, jotka olivat iältään 16–26-vuotiaita. Vastauksia saatiin 85 kappaletta, eli vastausprosentiksi muodostui 24 %. Kyselylomake sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimustulosten perusteella Z-sukupolven edustajille merkittäviä asioita lihavalmisteiden hankinnassa ovat eettisyys, kotimaisuus, terveellisyys ja hinta. Muita keskeisiä teemoja olivat kasvis-tuotteiden ja lihankaltaisten tuotteiden tarjonnan lisääminen, sekä siipikarjasta valmistettavien tuotteiden kehittäminen. Toisaalta lihavalmisteiden käytön vähentäminen nousi myös keskeiseksi teemaksi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tulevaisuuden kuluttajille lihantuotannon eettisyys ja kotimaisuus ovat tärkeitä. Silti samaan aikaan kuluttajat toivovat vaihtoehtoisia tuotteita perinteisten lihavalmisteiden rinnalle. Lihan kulutusta halutaan vähentää käyttämällä enemmän kasvispohjaisia ja lihankaltaisia tuotteita.
Toimeksiantajana toimi liha-alan yritys Yrjö Wigren Oy. Tutkimustulosten perustella annettiin suosituksia toimeksiantajalle, siihen mitkä seikat vaikuttavat tuotteiden suunnitteluun tulevaisuudessa. Tutkimuksesta saatuja tietoja kulutuskäyttäytymisestä pystytään tulevaisuudessa hyödyntämään tuotekehityksessä.