Visuaalinen markkinointi digitaalisessa toimintaympäristössä kasvuyritysten myynnin edistäjänä
Nyyssönen, Jessica (2022)
Nyyssönen, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201281792
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena luoda pienille kasvuyrityksille opas resurssitehokkaan visuaalisen markkinoinnin toteuttamiseen digitaalisessa toimintaympäristössä. Oppaan luomiseksi selvitettiin, mitä on visuaalinen markkinointi digitaalisessa toimintaympäristössä ja miten erityisesti kasvuyritykset voivat hyödyntää sitä. Opinnäytetyöllä ei ole toimeksiantajaa, mutta aihe tukee opiskelijan urasuunnitelmia ja kierryttää portfoliota osaamisesta.
Aihe on rajattu koskemaan suomalaisia kasvuyrityksiä, muttei tarkasti määriteltyä toimialaa. Digitaalisessa toimintaympäristössä tarkastelu painottuu digitalisaation aiheuttamiin muutoksiin visuaalisessa markkinoinnissa sekä tarkastellaan mitä mahdollisuuksia se on luonut kasvuyrityksille. Digitaalisista kanavista keskitytään erityisesti verkkosivuihin, mutta sosiaalisen median kanavia, alustataloutta ja joukkorahoitusta sivutaan osana digitalisaatiota.
Teoreettisessa viitekehyksessä lähtökohtana visuaaliselle markkinoinnille toimii brändi ja visuaalinen identiteetti mukaan lukien logo ja liikemerkki, typografia, väri, muotokieli, elementit ja sommittelu sekä kuvamaailma. Lisäksi tutustutaan erilaisiin työkaluihin, joilla voidaan helpottaa visuaalisen markkinoinnin suunnittelua eri työvaiheissa. Esimerkkeinä näitä työkaluista korostetaan AIDA-mallin ja moodboardin käyttöä. Viitekehyksessä tarkastellaan toimintatapoja, jotka tähtäävät kestävään ja pitkän aikavälin kasvuun. Sekä viitekehyksessä että opinnäytetyön produktissa keskitytään kokonaiskuvaan yksittäisten toimien sijaan visuaalisen markkinoinnin toteuttamisessa.
Empiirinen osuus kattaa vertailuanalyysin sekä tuotoksen suunnittelu- ja toteutusprosessin. Vertailuanalyysissä oli tavoitteena havainnoida suomalaisten kasvuyritysten visuaalisen markkinoinnin ratkaisuja ja näitä havaintoja peilattiin viitekehykseen. Viitekehyksen ja vertailuanalyysin pohjalta suunniteltiin oppaan rakenne ja sisältö, jotka pääosin vastaavat opinnäytetyön rakennetta ja sisältöä, ollen tiivis yhteenveto opinnäytetyöstä. Tuotoksen toteuttaminen harjoitti opiskelijan kykyä esittää tietoa tiiviisti ja visuaalisesti havainnoiden. Lopullisen tuotoksen eli oppaan nimeksi muodostui Visuaalisella markkinoinnilla digitaaliselle kiertoradalle – rakettibensaa kasvuyrityksille. Valmis tuotos löytyy liitteenä opinnäytetyön lopusta.
Opinnäytetyö toteutettiin 2021–2022.
Aihe on rajattu koskemaan suomalaisia kasvuyrityksiä, muttei tarkasti määriteltyä toimialaa. Digitaalisessa toimintaympäristössä tarkastelu painottuu digitalisaation aiheuttamiin muutoksiin visuaalisessa markkinoinnissa sekä tarkastellaan mitä mahdollisuuksia se on luonut kasvuyrityksille. Digitaalisista kanavista keskitytään erityisesti verkkosivuihin, mutta sosiaalisen median kanavia, alustataloutta ja joukkorahoitusta sivutaan osana digitalisaatiota.
Teoreettisessa viitekehyksessä lähtökohtana visuaaliselle markkinoinnille toimii brändi ja visuaalinen identiteetti mukaan lukien logo ja liikemerkki, typografia, väri, muotokieli, elementit ja sommittelu sekä kuvamaailma. Lisäksi tutustutaan erilaisiin työkaluihin, joilla voidaan helpottaa visuaalisen markkinoinnin suunnittelua eri työvaiheissa. Esimerkkeinä näitä työkaluista korostetaan AIDA-mallin ja moodboardin käyttöä. Viitekehyksessä tarkastellaan toimintatapoja, jotka tähtäävät kestävään ja pitkän aikavälin kasvuun. Sekä viitekehyksessä että opinnäytetyön produktissa keskitytään kokonaiskuvaan yksittäisten toimien sijaan visuaalisen markkinoinnin toteuttamisessa.
Empiirinen osuus kattaa vertailuanalyysin sekä tuotoksen suunnittelu- ja toteutusprosessin. Vertailuanalyysissä oli tavoitteena havainnoida suomalaisten kasvuyritysten visuaalisen markkinoinnin ratkaisuja ja näitä havaintoja peilattiin viitekehykseen. Viitekehyksen ja vertailuanalyysin pohjalta suunniteltiin oppaan rakenne ja sisältö, jotka pääosin vastaavat opinnäytetyön rakennetta ja sisältöä, ollen tiivis yhteenveto opinnäytetyöstä. Tuotoksen toteuttaminen harjoitti opiskelijan kykyä esittää tietoa tiiviisti ja visuaalisesti havainnoiden. Lopullisen tuotoksen eli oppaan nimeksi muodostui Visuaalisella markkinoinnilla digitaaliselle kiertoradalle – rakettibensaa kasvuyrityksille. Valmis tuotos löytyy liitteenä opinnäytetyön lopusta.
Opinnäytetyö toteutettiin 2021–2022.