Työnantajamielikuvan kehittäminen yrityksessä Vihertaso ja Viherpalvelu Greener
Rasimäki, Hanna (2022)
Rasimäki, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201251665
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli tutkia, millainen työnantajamielikuva opiskelijoilla oli Vihertasosta ja Viherpalvelu Greeneristä ja mitkä tekijät tähän vaikuttavat. Tutkimusta hyödynnetään Vihertason ja Viherpalvelu Greenerin rekrytoinnissa sekä strategian kehittämisessä.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään työnantajamielikuvaa ja sen erilaisia vaikutuksia laajasti. Teoriaosuudessa otetaan laajasti huomioon rekrytoinnin vaikutus sekä työnantajamielikuva opiskelijoiden keskuudessa. Myös työnantajamielikuvan lähikäsitteitä, eli maine, brändi, imago sekä yrityskulttuuri käydään läpi teoriaosuudessa.
Tutkimuksessa toteutettiin kysely viheralan opiskelijoille. Tutkimus rajattiin opiskelijoihin, joiden on määrä valmistua vuoden 2022 talvella. Opiskelijat opiskelevat myös Vihertaso ja Viherpalvelu Greenerin toimialueella, eli Tampereen alueella sekä Uudellamaalla.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin loka-marraskuussa internetkyselynä. Kyselyyn osallistui neljä oppilaitosta. Tutkimuksessa käytettiin laajasti erilaisia kyselymuotoja, joiden avulla saatiin kerättyä mahdollisimman monipuolista dataa.
Tuloksissa selvisi, että opiskelijat arvostavat suoraa vuorovaikutusta yrityksen kanssa ja tämä vaikuttaa heidän muodostamaan työnantajamielikuvaan. Selvisi myös, että Vihertaso ja Viherpalvelu Greener on suhteellisen tuntematon opiskelijoille, eikä opiskelijoille ole muodostunut pysyvää työnantajamielikuvaa Vihertasosta ja Viherpalvelu Greeneristä. Vihertaso ja Viherpalvelu Greenerin tulisi kiinnittää huomiota työnantajamielikuvan viestintään sekä strategiaan.
Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään työnantajamielikuvaa ja sen erilaisia vaikutuksia laajasti. Teoriaosuudessa otetaan laajasti huomioon rekrytoinnin vaikutus sekä työnantajamielikuva opiskelijoiden keskuudessa. Myös työnantajamielikuvan lähikäsitteitä, eli maine, brändi, imago sekä yrityskulttuuri käydään läpi teoriaosuudessa.
Tutkimuksessa toteutettiin kysely viheralan opiskelijoille. Tutkimus rajattiin opiskelijoihin, joiden on määrä valmistua vuoden 2022 talvella. Opiskelijat opiskelevat myös Vihertaso ja Viherpalvelu Greenerin toimialueella, eli Tampereen alueella sekä Uudellamaalla.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin loka-marraskuussa internetkyselynä. Kyselyyn osallistui neljä oppilaitosta. Tutkimuksessa käytettiin laajasti erilaisia kyselymuotoja, joiden avulla saatiin kerättyä mahdollisimman monipuolista dataa.
Tuloksissa selvisi, että opiskelijat arvostavat suoraa vuorovaikutusta yrityksen kanssa ja tämä vaikuttaa heidän muodostamaan työnantajamielikuvaan. Selvisi myös, että Vihertaso ja Viherpalvelu Greener on suhteellisen tuntematon opiskelijoille, eikä opiskelijoille ole muodostunut pysyvää työnantajamielikuvaa Vihertasosta ja Viherpalvelu Greeneristä. Vihertaso ja Viherpalvelu Greenerin tulisi kiinnittää huomiota työnantajamielikuvan viestintään sekä strategiaan.