Liikkuva Internet ja muuttuvat mediat : nuoret sosiaalisen median käyttäjinä : Instagram kampanjasuunnitelma Sokos Wiklundille
Markkanen, Mona (2013)
Markkanen, Mona
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401301844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli laatia Sokos Wiklundille sosiaalisen median kampanjasuunnitelma, jonka kohderyhmänä ovat 13-20-vuotiaat nuoret. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Sokos Wiklundille läpileikkaus viimevuosien digitalisoitumisen kehityksestä, medioiden käyttötapojen muutoksesta sekä sosiaalisesta mediasta nuorten vapaa-ajanviettopaikkana ja markkinoinnin kanavana.
Opinnäytetyössä käytetyistä lähteistä valtaosa oli muutaman vuoden sisällä julkaistuja alan nettiartikkeleita, uutisia, tutkimuksia ja muuta alan kirjallisuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin internetin ja älypuhelinten käytön murrosvaihetta yleisellä tasolla, sukupolvien mediankäytön eroja, sekä nuorten keskuudessa suurta suosiota saanutta kuvapalvelu Instagramia. Lopuksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin nuorten mediasuhteita sekä tarpeita ja motiiveja käyttää sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyönä toteutetulle kampanjasuunnitelmalle loi perustan yrityksen lähtökohtien ja nykytilan tutkiminen SWOT-analyysin avulla. Lisäksi kampanjasuunnitelmaa täydennettiin alan kirjallisuuteen perustuvaan teoriaan pohjautuen. Kampanjasuunnitelma jätetään liikesalaisuuksien vuoksi julkaisematta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli päästä eroon yksisuuntaisesta markkinointiajattelusta ja pyrkiä kommunoikointia edistävään viestintään sosiaalisessa mediassa. Yrityksen nykytila-analyysin avulla havaittiin sosiaalisen median sisällönhallintaprosesseissa puutteellisuuksia, jotka kohdistuivat sisällöntuotannon suunnitelmallisuuteen, mittaamiseen ja tulosten analysointiin. Opinnäytetyössä nousi esiin kehitysehdotuksia etenkin yrityksen sisältöstrategiaan liittyen.
Opinnäytetyössä käytetyistä lähteistä valtaosa oli muutaman vuoden sisällä julkaistuja alan nettiartikkeleita, uutisia, tutkimuksia ja muuta alan kirjallisuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin internetin ja älypuhelinten käytön murrosvaihetta yleisellä tasolla, sukupolvien mediankäytön eroja, sekä nuorten keskuudessa suurta suosiota saanutta kuvapalvelu Instagramia. Lopuksi opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin nuorten mediasuhteita sekä tarpeita ja motiiveja käyttää sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyönä toteutetulle kampanjasuunnitelmalle loi perustan yrityksen lähtökohtien ja nykytilan tutkiminen SWOT-analyysin avulla. Lisäksi kampanjasuunnitelmaa täydennettiin alan kirjallisuuteen perustuvaan teoriaan pohjautuen. Kampanjasuunnitelma jätetään liikesalaisuuksien vuoksi julkaisematta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli päästä eroon yksisuuntaisesta markkinointiajattelusta ja pyrkiä kommunoikointia edistävään viestintään sosiaalisessa mediassa. Yrityksen nykytila-analyysin avulla havaittiin sosiaalisen median sisällönhallintaprosesseissa puutteellisuuksia, jotka kohdistuivat sisällöntuotannon suunnitelmallisuuteen, mittaamiseen ja tulosten analysointiin. Opinnäytetyössä nousi esiin kehitysehdotuksia etenkin yrityksen sisältöstrategiaan liittyen.