Äkillisten poissaolojen korvaamisprosessi pikaruokaravintolassa
Riikonen, Emma (2021)
Riikonen, Emma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201211576
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee korvausprosesseja, joita pikaruokaravintolassa käytetään, kun työntekijä jää äkillisesti pois töistä.
Työssä kartoitetaan tekijöitä, jotka pikaruokaketjussa vaikuttavat sijaisen löytymiseen. Havaintoaineistona ovat yritys X:n toimipisteet (ravintolat). Tavoitteena oli löytää mahdollisimman kustannustehokas ja toteuttamiskelpoinen toimintamalli yritys X:n ravintoloille.
Rekrytointi tarkoittaa henkilöstön hankintaa. Se sisältää kaikki toimenpiteet, joilla yrityksen palvelukseen saadaan tarvittava henkilöstö. Rekrytointi päättyy, kun valittu henkilö aloittaa tehtävässä. Sijaisten rekrytointi sen sijaan on prosessi, joka ei varsinaisesti ala eikä pääty vaan on arjessa mukana jatkuvasti. Pikaruokaketju on toimintaympäristö, joka asettaa sijaisten rekrytoinnille omia erityisiä vaatimuksiaan.
Työssä kuvataan toimintaympäristö työehtosopimuksineen ja 2020 -luvulla ilmenneitä rekrytoinnin haasteita.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavina oli kaksi kokenutta yritys X:n asiantuntijaa, joista toinen oli henkilöstöjohtaja (Head of People Development) Jokinen ja toinen oli ravintoloiden vastaava operatiivinen päällikkö (McOpCo Manager) Kortelainen.
Haastatteluissa saatiin esiin keskeisiä sijaisten rekrytoinnissa käytettäviä menetelmiä ja niihin liittyviä ongelmia. Haastattelijana toimineen opinnäytetyön tekijän pitkä kokemus pikaruokaketjussa työskentelystä auttoi analyysin teossa.
Mahdollisina ratkaisuina nousi esille sähköisten alustojen kuten yritys X:n sisäisen viestinnän sähköinen alusta tai People System -hallintajärjestelmän käyttö sekä mahdollisuus kehittää yritys X:n pääkaupunkiseudulle ja muihin isoihin kaupunkeihin oma ekstraajapalvelu.
Tulokset ovat jossain määrin yleistettävissä myös muihin pikaruokaravintoloihin ja niitä vastaaviin työyhteisöihin.
Työssä kartoitetaan tekijöitä, jotka pikaruokaketjussa vaikuttavat sijaisen löytymiseen. Havaintoaineistona ovat yritys X:n toimipisteet (ravintolat). Tavoitteena oli löytää mahdollisimman kustannustehokas ja toteuttamiskelpoinen toimintamalli yritys X:n ravintoloille.
Rekrytointi tarkoittaa henkilöstön hankintaa. Se sisältää kaikki toimenpiteet, joilla yrityksen palvelukseen saadaan tarvittava henkilöstö. Rekrytointi päättyy, kun valittu henkilö aloittaa tehtävässä. Sijaisten rekrytointi sen sijaan on prosessi, joka ei varsinaisesti ala eikä pääty vaan on arjessa mukana jatkuvasti. Pikaruokaketju on toimintaympäristö, joka asettaa sijaisten rekrytoinnille omia erityisiä vaatimuksiaan.
Työssä kuvataan toimintaympäristö työehtosopimuksineen ja 2020 -luvulla ilmenneitä rekrytoinnin haasteita.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavina oli kaksi kokenutta yritys X:n asiantuntijaa, joista toinen oli henkilöstöjohtaja (Head of People Development) Jokinen ja toinen oli ravintoloiden vastaava operatiivinen päällikkö (McOpCo Manager) Kortelainen.
Haastatteluissa saatiin esiin keskeisiä sijaisten rekrytoinnissa käytettäviä menetelmiä ja niihin liittyviä ongelmia. Haastattelijana toimineen opinnäytetyön tekijän pitkä kokemus pikaruokaketjussa työskentelystä auttoi analyysin teossa.
Mahdollisina ratkaisuina nousi esille sähköisten alustojen kuten yritys X:n sisäisen viestinnän sähköinen alusta tai People System -hallintajärjestelmän käyttö sekä mahdollisuus kehittää yritys X:n pääkaupunkiseudulle ja muihin isoihin kaupunkeihin oma ekstraajapalvelu.
Tulokset ovat jossain määrin yleistettävissä myös muihin pikaruokaravintoloihin ja niitä vastaaviin työyhteisöihin.