Asiakastyön vaikuttavuustutkimus palvelutarpeen arvioinnissa
Lipsanen, Tenho-Olavi (2022)
Lipsanen, Tenho-Olavi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131269
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö etsii syitä, miksi joillekin asiakkaille tehdään palvelutarpeen arviointi kaksi kertaa. Tarkoituksena oli löytää asiakaskertomuksista seikkoja, jotka vaikuttivat siihen, että palvelutarpeen arviointeja on tehty kaksi kertaa. Tutkimuskysymyksiä oli kolme: Miksi joillekin asiakkaille tehdään palvelutarpeen arviointi kahteen kertaan, millaiset seikat tukevat asiakkaan pääsemistä asetettuihin tavoitteisiin sekä tapahtuiko asiakkaan elämässä muutoksia ensimmäisen PTA.n jälkeen?
Tämä opinnäytetyön on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetytön aineiston sain Etelä Savon aikuissosiaalityön asiakasrekisteristä. Tutkimukseen otettiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta palvelutarpeen arviointeja. Niistä neljä oli kerran tehtyjä palvelutarpeen arviointeja ja toiset neljä kaksi kertaa tehtyjä. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan kirjallista tutkimustietoa. Aineiston analysointi tapahtui Grounded theory -menetelmän mukaisesti. Tämän lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailevaa tutkimusstrategiaa, jossa hahmotetaan valittujen tapausten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksessa etsittiin tekijöitä, joiden vuoksi palvelutarpeen arviointeja on jouduttu tekemään toiseen kertaan asiakkaalle. Usein esille tulleet löydökset eli teemat olivat erilaiset päihderiippuvuudet, koulutustaustat, työttömyys sekä sosiaalisen verkoston puuttuminen.
Tutkimuksessa nousi selkeästi esille, kuinka moni eri asia vaikuttaa, kun tehdään palvelutarpeen arviointia asiakkaalle. Asiakkaalla tapahtuvat äkilliset muutokset elämässä vaikuttavat suurelta osin siihen, että palvelutarpeen arviointi joudutaan tekemään uudelleen. Tämä taas tuo uusia haasteita niin sosiaaliohjaajille kuin myös sosiaalityöntekijöille.
Tämä opinnäytetyön on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus. Opinnäytetytön aineiston sain Etelä Savon aikuissosiaalityön asiakasrekisteristä. Tutkimukseen otettiin satunnaisesti kahdeksan kappaletta palvelutarpeen arviointeja. Niistä neljä oli kerran tehtyjä palvelutarpeen arviointeja ja toiset neljä kaksi kertaa tehtyjä. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan kirjallista tutkimustietoa. Aineiston analysointi tapahtui Grounded theory -menetelmän mukaisesti. Tämän lisäksi tutkimuksessa käytettiin vertailevaa tutkimusstrategiaa, jossa hahmotetaan valittujen tapausten yhtäläisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksessa etsittiin tekijöitä, joiden vuoksi palvelutarpeen arviointeja on jouduttu tekemään toiseen kertaan asiakkaalle. Usein esille tulleet löydökset eli teemat olivat erilaiset päihderiippuvuudet, koulutustaustat, työttömyys sekä sosiaalisen verkoston puuttuminen.
Tutkimuksessa nousi selkeästi esille, kuinka moni eri asia vaikuttaa, kun tehdään palvelutarpeen arviointia asiakkaalle. Asiakkaalla tapahtuvat äkilliset muutokset elämässä vaikuttavat suurelta osin siihen, että palvelutarpeen arviointi joudutaan tekemään uudelleen. Tämä taas tuo uusia haasteita niin sosiaaliohjaajille kuin myös sosiaalityöntekijöille.