Dynaamisten kyvykkyyksien näkökulma korkeakoulun monitoimijaiseen yhteistyöhön
Ellonen, Hanna-Kaisa (2021)
Ellonen, Hanna-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202201131249
Tiivistelmä
Strategisen johtamisen tutkimus on kiinnostunut siitä, miksi jokin tietty yritys, organisaatio tai vaikkapa verkosto, menestyy paremmin kuin kilpailijansa. Selitystä on vuosikymmenten aikana etsitty niin dominoivasta markkina-asemasta (esim. Porter 1980, 1981) kuin yritysten sisäisistä resursseistakin (Barney 1991). Viime vuosikymmeninä toimintaympäristön muutokset ja jatkuvan uudistumisen tarpeen huomioiva näkemys – dynaamiset kyvykkyydet – on vakiinnuttanut roolinsa yhtenä johtavista strategisen johtamisen näkökulmista (Schilke, Hu & Helfat 2018). Dynaamiset kyvykkyydet voidaan määritellä yrityksen kyvyksi integroida, rakentaa ja muokata sisäisiä sekä ulkoisia resursseja ja kyvykkyyksiä nopeasti muuttuvaan ympäristöön reagoimiseksi (Teece, Pisano & Shuen 1997).
Ajan myötä dynaamisten kyvykkyyksien näkökulma on laajentunut alkuperäisestä fokuksestaan myös monitoimijaisen yhteistyön ja korkeakoulujen roolin tarkasteluun (esim. Heaton, Siegel & Teece 2019). Tässä artikkelissa esitellään dynaamisten kyvykkyyksien käsite ja perusoletukset, sekä tutustutetaan lukija ajankohtaiseen keskusteluun dynaamisten kyvykkyyksien merkityksestä korkeakoulujen innovaatio-ekosysteemeissä.
Ajan myötä dynaamisten kyvykkyyksien näkökulma on laajentunut alkuperäisestä fokuksestaan myös monitoimijaisen yhteistyön ja korkeakoulujen roolin tarkasteluun (esim. Heaton, Siegel & Teece 2019). Tässä artikkelissa esitellään dynaamisten kyvykkyyksien käsite ja perusoletukset, sekä tutustutetaan lukija ajankohtaiseen keskusteluun dynaamisten kyvykkyyksien merkityksestä korkeakoulujen innovaatio-ekosysteemeissä.