Kahvilan kannattavuuden parantaminen tuotekannattavuuden ja hinnoittelun kehittämisen avulla : Case: Café Metso
Nieminen, Arvi (2014)
Nieminen, Arvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kahvilaliiketoiminnan kannattavuuden parantaminen hinnoittelun ja tuotekannattavuuden kehittämisen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tamperelainen kahvila Cafe Metso. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja kannattavuuden parantamiseksi hinnoittelun ja tuotekannattavuuden kehittämisen avulla sekä antaa tähän liittyviä konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Lisäksi haluttiin selvittää toimeksiantajayrityksen kannattavuuden, tuotekannattavuuden ja hinnoittelun nykytilanne. Tutkimus oli luonteeltaan case-tutkimus.
Jotta liiketoiminnan kannattavuutta voitaisiin parantaa, on ymmärrettävä, mistä kannattavuus muodostuu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään laajasti läpi kannattavuuteen liittyviä tekijöitä. Liikkeelle lähdetään yrityksen laskentatoimesta sekä sen roolista yrityksen toiminnassa. Seuraavaksi käydään läpi kannattavaan yritystoimintaan liittyvät asiat, kuten tuottojen ja kustannusten muodostuminen. Työn tavoitteeseen liittyen hinnoittelu ja tuotekannattavuus käsitellään omina osioinaan.
Teoriaosuuden jälkeen syvennytään Cafe Metson nykytilanteeseen. Toimeksiantajan kannattavuus oli viime tilikaudella heikko. Yrityksen hinnoittelussa ei ollut selkeää linjaa, eikä tuotteiden yksikkökustannuksia tiedetty tarkasti. Case-tutkimuksessa toimeksiantajan tuotteiden yksikkökustannukset ja myyntikateprosentit selvitettiin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tuotteiden myyntikateprosentit olivat pääosin hyvällä tasolla ja katetuottoprosentti alan keskiarvoa parempi. Lisäksi tuotteiden hintoja verrattiin tärkeimpien kilpailijoiden hintoihin.
Saatujen tietojen perusteella ehdotettiin, että hinnoittelua yhdenmukaistetaan ja tuoteryhmille asetetaan tavoitemyyntikatteet. Lisäksi ehdotettiin, että kaikkein heikkokatteisimmat tuotteet hinnoitellaan uudestaan tai jätetään ne kokonaan tuotevalikoiman ulkopuolelle. Tulevaisuutta varten luotiin taulukkolaskentaohjelmalla käytettävä työkalu helpottamaan tuotteiden hinnoittelun suunnittelua ja myyntikateprosenttien seuraamista.
Jotta liiketoiminnan kannattavuutta voitaisiin parantaa, on ymmärrettävä, mistä kannattavuus muodostuu. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään laajasti läpi kannattavuuteen liittyviä tekijöitä. Liikkeelle lähdetään yrityksen laskentatoimesta sekä sen roolista yrityksen toiminnassa. Seuraavaksi käydään läpi kannattavaan yritystoimintaan liittyvät asiat, kuten tuottojen ja kustannusten muodostuminen. Työn tavoitteeseen liittyen hinnoittelu ja tuotekannattavuus käsitellään omina osioinaan.
Teoriaosuuden jälkeen syvennytään Cafe Metson nykytilanteeseen. Toimeksiantajan kannattavuus oli viime tilikaudella heikko. Yrityksen hinnoittelussa ei ollut selkeää linjaa, eikä tuotteiden yksikkökustannuksia tiedetty tarkasti. Case-tutkimuksessa toimeksiantajan tuotteiden yksikkökustannukset ja myyntikateprosentit selvitettiin. Tutkimuksesta kävi ilmi, että tuotteiden myyntikateprosentit olivat pääosin hyvällä tasolla ja katetuottoprosentti alan keskiarvoa parempi. Lisäksi tuotteiden hintoja verrattiin tärkeimpien kilpailijoiden hintoihin.
Saatujen tietojen perusteella ehdotettiin, että hinnoittelua yhdenmukaistetaan ja tuoteryhmille asetetaan tavoitemyyntikatteet. Lisäksi ehdotettiin, että kaikkein heikkokatteisimmat tuotteet hinnoitellaan uudestaan tai jätetään ne kokonaan tuotevalikoiman ulkopuolelle. Tulevaisuutta varten luotiin taulukkolaskentaohjelmalla käytettävä työkalu helpottamaan tuotteiden hinnoittelun suunnittelua ja myyntikateprosenttien seuraamista.